حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٠٥ - موضوع طلاب سازمان دينى اوقاف
دانش علت قطع شهريه را پرسيدند ايشان در جواب گفتند درستاست آقاى حكيم شهريه مىدهد ولى آقاى گلپايگانى ركن حوزه علميه قم است و در حقيقت موضوعى را اگر آقاى گلپايگانى مصلحت بداند صلاح آقاى حكيم هم در همانست لذا آقاى گلپايگانى به ما صورت اسامى شما را داده و ضمنا تأكيد فرموده كه به شما شهريه ندهيم چرا؟ براى اينكه شما در كتابخانه سازمان اوقاف ثبت نام كردهايد و با دستگاه ديگر همكارى مىكنيد. خلاصه دستگاه حكيم در قم زيرنظر گلپايگانى اداره مىشود و هر وقت آقاى گلپايگانى دستور دادند ما شهريه شما را مىپردازيم بالاخره فيضاله رستمى و قدرتاله شكرى در ساعت ١٩ همان روز به آقاى گلپايگانى مراجعه كردند. ابتدا قدرتاله شكرى پرسيد حضرت آيتاله چرا شهريه ما را قطع نمودهايد؟ آيتاله پاسخ داد براى اينكه شما از اوقاف پول مىگيريد و در آينده بسيار نزديك دولت تصميم گرفته شما را وزير كند ولى بگذاريد اين طلبهها در گوشه مدارس به نان و پنير قناعت كنند حالا از اوقاف پول مىگيريد از ما چه مىخواهيد؟ شما كه از در خانه ما فرار كرديد و اعوان ظلم شديد باز هم از ما طلبكاريد؟ سپس شكرى گفت نه من مدتى است ديگر به كتابخانه اوقاف نمىروم. آقاى گلپايگانى گفت نه واللّه دروغ مىگوئيد عكس همه شما را به من دادهاند مگر شما نبوديد در دبيرستان حكيم نظامى به فيلمهاى وزارت فرهنگ و هنر تماشا مىكرديد؟ مگر شما نبوديد به اصفهان و كرج مسافرت كرديد. ديگر بيش از اين اذيتم نكنيد من تا روزى كه شما در آنجا هستيد كمك نخواهم كرد ولى وقتى كه برگشتيد و از كرده خود پشيمان شديد باز هم در توبه باز است و دوباره شما را قبول مىكنم ولى فعلًا از دادن شهريه معذورم فرمائيد.
نظريه منبع: نظرى ندارد.
نمايش تصوير