حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٨٠٣ - موضوع سخنرانى آيتاله گلپايگانى
اساتيد حوزه را تبعيد نكنند و آزار و اذيت ندهند قريب يكسال است آقاى صافى ما را بردهاند ولى در موقع محاكمه دليلى بر تبعيد ندارند واميمانند. چه ميگويند، ميگويند اين شخص از حقوق اسلام و شرع دفاع كرده است حرف زده است به غير از اين به چه بهانهاى او را محاكمه ميكنند و جرمش غير از حقگويى چيز ديگرى نيست درباره آزادى آقاى صافى گفتهاند كه اگر اين را آزاد كنيد اين از همان شيخها است كه هميشه از خلاف شرع جلوگيرى ميكنند. وليكن ما دست از كار خود برنميداريم حالا كه خدا بما تفضل كرده در اين زمان سخت مانند جنگ احد است زيرا دشمن از هر طرف ما را محاصره كرده لكن كليه بلاد شيعه بما توجه كرده لذا وظيفه ما سنگينتر شده فعلًا از ما مبلغ ميخواهند ولى ما صد يك آنرا نداريم تنها ايران خودمان پنجاه هزار آبادى دارد و هر آبادى يكنفر مبلغ ميخواهد پس ما با پنج هزار نفر چه كنيم. وظيفه ما اين است كه طلبه عالم تربيت كنيم بحمدالله امتحان اخير محصلين حوزه را بسيار تشويق كرده بعد از ماه رمضان از همه مدرسين حوزه دعوت ميكنيم از شاگردان خودشان يك امتحان ورودى و يك امتحان در ضمن تحصيل بعمل آورند بطوريكه خودم اينكار را ميكنم همچنين طلاب بايد علوم محتاجاليه را ياد بگيرند حالا در همه جا مدارس فرهنگى وجود دارد بايد آقايان خودشان را در پاسخ آنها آماده كنند با علوم جديد مانند رياضى، جغرافى و غيره كار نداريم چون حرفه اصلى ما نيست علاوه از همه بايد مسئله تهذيب اخلاق بيشتر مورد توجه قرار بگيرد بايد همه رفقا جديت كنند اختصاص بمن و شما ندارد مطلب ديگر تهذيب نفس است. اخيرا عدهاى از جوانان ديپلمه آمدهاند طلبه شدهاند اگر اينها در جاهاى ديگر بودند منافع و شغل بزرگى را داشتند به بعضى از طلاب بدون تصديق و مدرك
نمايش تصوير