حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٥٧ - درباره سيد مهدى گلپايگانى
از: ٣١٦ تاريخ: ٢٩/ ١٢/ ٤٧
درباره: سيد مهدى گلپايگانى
محترما معروض مىدارد:
نامبرده بالا كه عامل اجرائى پدرش آيتاله گلپايگانى مىباشد پس از درج نامه تشكرآميز مدير كل بهدارى استان مركز در مورد بيمارستان گلپايگانى در روزنامه استوار قم و اعلام آمادگى بهدارى كل جهت كمك به بيمارستان مذكور، اقداماتى را جهت خنثى كردن اثرات ناشى از نامه مذكور آغاز نموده و طبق اظهارات نامبرده، تصميم دارد جواب نامه مديركل بهدارى استان را تهيه و به روزنامه استوار تسليم نمايد و چنانچه از درج آن خوددارى نمودند به صورت اعلاميه چاپ و منتشر كند و افزود در صورتى كه اين كار نيز عملى نشد نشانى مشتركين روزنامه مزبور را به دست خواهد آورد و پاسخ آن را به آدرس آنان خواهد فرستاد.
سيد مهدى گلپايگانى در مذاكراتى كه با برخى از دوستانش انجام داده اظهار نموده محرك اصلى ارسال نامه و درج آن در روزنامه در وهله اول ساواك قم و درثانى شيخ غلامرضا زنجانى پيشكار آيتاله شريعتمدارى مىباشد.
نظريه.
ارسال نامه از طرف دكتر مشايخى مدير كل بهدارى استان به عنوان آيتاله گلپايگانى مبنى بر تحسين گلپايگانى در مورد تأسيس بيمارستان و درج آن در روزنامه محلى استوار با عكسالعمل شديد گلپايگانى و فرزندش روبرو شده[١] و همان طور كه از قبل پيشبينى مىشد موجبات ناراحتى و نگرانى آنان را فراهم ساخته و موضوع قابل توجه مشكوك شدن سيدمهدى به غلامرضا زنجانى و معرفى وى به عنوان محرك اصلى در اقدام مزبور مىباشد و اين امر
نمايش تصوير
[١] براى توضيح درخصوص« تحسين آيتاللّه گلپايگانى در مورد تأسيس بيمارستان» به اسناد: ٢٣/ ١١/ ٤٧ و ١٨/ ١٢/ ٤٧ رجوع كنيد.