حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٨٦ - موضوع آيتاله گلپايگانى
اضافه كرد آقايان يك تلگراف كرده بودند براى رئيس جمهورى عراق ديديد مخاطب وى گفت چرا اسم آقاى خوانسارى نبود گلپايگانى ميگويد خوانسارى هم مثل من سكوت كرده و مداخله نمىكند و بنابراين اظهارات على صافى مىگويد آن دولت بازى درآورده است. هر جا سياست اقتضا كند به روحانيت جلوه مىدهد و روحانيت را آزاد مىگذارد و هر جا سياست اجازه ندهد فورا روحانيت را سركوب مىكند وى افزود در تمام اين مدت چرا امام جمعه تلگراف نكرد سپس گلپايگانى مىگويد چرا وكلا و وزراء به آقاى حكيم تلگراف نكردند خوب بود وزراء هم به آقاى حكيم تلگراف مىكردند.
صافى مىگويد خلاصه اينها بازى درآوردهاند يك مرتبه دستور مىدهند فلان آقا تلگراف به اوتانت بكند يك مرتبه به رئيس جمهورى و يك مرتبه به حكيم و يك مرتبه سكوت مىكنند.
گلپايگانى سئوال مىكند بالاخره اروندرود چه شد صافى در جواب مىگويد اين دولت يك هدف داشت و آن را خوب انجام داد و آن هدف اين بود كه مىخواست داخل عراق را خراب كند و خراب هم كرد و اوضاع داخلى عراق را به هم ريخت و حكيم را با دولت عراق بد كرد و همين كافى است كه وضع عراق به هم خورد و در واقع دولت ايران كار خودش را كرد و كنار نشسته ببيند چه مىشود. صافى مىگويد بالاخره آيتاله حكيم يك وزنهاى است بين اعراب و همين مخالفت رئيس جمهور با حكيم اوضاع عراق را به هم مىزند و از طرفى عشاير و دولت ايران كار خودش را كرد و سكوت نمود.
نظريه منبع: نظرى ندارد.
نظريه رهبر عمليات: مفاد گزارش صحيح است گلپايگانى به منظور كسب وجهه بيشتر اغلب در ملاقات با افراد
نمايش تصوير