حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٦٥ - موضوع اظهارات ابوالفضل يثربى
رونوشت گزارش خبر شماره ٢١٩٦/ ٢١- ٨/ ٥/ ٤٨ منبع- ١٢٣٥
موضوع: اظهارات ابوالفضل يثربى
ساعت ١١٣٠ روز ٦/ ٥/ ٤٨ ياد شده ضمن يك مذاكره خصوصى اظهار داشت كه علت مسافرت آيتاله گلپايگانى و شريعتمدارى در يك زمان به مشهد اين است كه چون قرار است شاه به قم بيايد و از مراجع خواسته شده كه به ملاقات ايشان بروند و آيات نمىخواهند كه اين ملاقات صورت گيرد جا خالى كردهاند و اتخاذ تصميم به مسافرت با مشورت يكديگر بوده است و علت آن عدم رضايت جامعه روحانيت از دولت است زيرا چند مدتى است دولت تصميم گرفته در صورتى كه روحانيت از سياست دولت پيروى نكند آنها را لجن مال كند مثلًا در حوادث عراق گلپايگانى عليرغم تمايلات دولت اعلاميهاى نداد تلگرافى نكرد و ابراز همدردى ننمود به همين جهت دولت به روزنامه فرمان اشاره كرد كه به او حمله كند و اهانت نمايد و اين كار را كرد و بعد اضافه نمود كه مقامات روحانى ديگر از قبيل آيتاله آملى و آيتاله زنجانى هم از مراجع تبعيت كرده و حوزه را خالى كردهاند.
نظريه منبع: كمتر اتفاق مىافتد كه دو مرجع روحانى از يك شهر در فاصلهاى كوتاه به يك نقطه مسافرت كنند و اين مسئله ساده و معمولى به نظر نمىآيد.
نظريه رهبر عمليات: مفاد گزارش خبر صحيح لكن نظريه منبع با توجه به اينكه تاكنون راجع به تشريففرمائى شاهنشاه آريامهر به قم مطلبى شنيده نشده صحيح به نظر نمىرسد و علت مسافرت اين دو نفر در يك زمان مولود رقابت شديدى است كه مابين آنان در هر امرى ايجاد شده است.
نظريه امنيت داخلى: مفاد گزارش صحيح است مسافرت گلپايگانى و شريعتمدارى به مشهد
نمايش تصوير