حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦١١ - موضوع پخش اعلاميه
از: ٢١ تاريخ: ١٨/ ٨/ ٤٨
به: ٣١٦ شماره: ٣٤٧١/ ٢١
موضوع: پخش اعلاميه
راجع به اعلاميه تحقيقات كافى به عمل آمد و معلوم شد كه اين اعلاميه به ضرر گلپايگانى بوده ولى هر چه تلاش كردم نتوانستم يك برگ از آن را به دست بياورم و طلاب فيضيه اظهار مىكردند خدام همه را جمع كردهاند و نگذاشتهاند كسى بردارد و راجع به پخش آن گفتند دو نفر طلبه بودهاند كه فرار كردهاند ولى غروى آنها را شناخته است.
وقتى از مضمون اعلاميه از يكى از دوستانم به نام سيدولى موسوى سئوال نمودم گفت اين طور نوشته شده بود. اى گلپايگانى حوزه را از بين بردى روحانيت را نابود ساختى اگر لياقت دارى حكم جهاد بده و اگر ندارى كنار برو. مرجع عاليقدر ما خمينى را شما بيرون كرديد تا كى خيانت تا كى ناجوانمردى و از اين قبيل مطالب بوده است و امضاء ذيل جمعى از جوانان ميهنپرست بوده است.
نظريه منبع: به طور كلى اين قبيل اعلاميهها به ضرر دستگاه دولت نخواهد بود بلكه به ضرر حوزه مىباشد و افكار عمومى از اين قبيل اعلاميهها زيادتر متوجه ضعف و ناتوانى آقايان مىگردد از همين رهگذر است كه عدهاى مىگويند تمام اينها تقصير گلپايگانى است زيرا در موضوعات كوتاه آمده و اقدام ننموده است حاج آقا مهدى گلپايگانى نيز احساس خطر كرده و تلاش زياد براى به دست آوردن اوراق نموده است. ضمنا انتشار داده است كه اين اعلاميه از طرف سازمان مىباشد.[١] بعضى از طلبههاى طرفدار گلپايگانى نيز اين كلمه را مىگفتند ولى عدهاى هم عقيده دارند كه اگر گلپايگانى رفتارش صحيح بود اين طور نمىشد.
نظريه رهبر عمليات: مفاد گزارش صحيح و نظريه منبع مورد تأييد است و اضافه مىنمايد چون
نمايش تصوير
[١] براى توضيح در مفاد اين به اسناد: ٢٠/ ٦/ ٤٨ شماره ٢٨٧٠/ ٢١ و ٣/ ٦/ ٤٨ رجوع كنيد.