حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٢١ - گزارش خبر
شماره: ١٨٢٥/ ٢١ تاريخ: ١٤/ ٤/ ٤٨
گزارش خبر
ساعت ١٢ ظهر روز پنجشنبه ١٢/ ٤/ ٤٨ سيد محمد آل طه و صافى به منزل گلپايگانى رفته و با او ملاقات و صحبت از اوضاع عراق به ميان آورده و اين جلسه جنبه مشورت داشته و تصميمى نگرفتند.
گلپايگانى گفت بالاخره بايد يك اقدام بكنيم صافى گفت خوبست با مفتى اعظم مصر تماس بگيريم و مفتى اعظم به دولت عراق بگويد نسبت به علماء چرا اين قدر توهين مىشود آل طه گفت نه اين صلاح نيست زيرا روابط ايران با مصر خوب نيست معلوم نيست دولت موافقت كند گلپايگانى گفت بالاخره ما اگر بخواهيم مخاطب را كسى يا دولتى معين قرار دهيم اشكال پيدا مىشود صلاح در اين است كه اگر ما بخواهيم اقدام كنيم نبايد هيچ كس را خطاب قرار دهيم.
گلپايگانى گفت ما همه مطالب را مخلوط مىكنيم و طرف صحبت را مسلمين قرار مىدهيم. چنين مىنويسيم (ايهاالمسلمون انى ناصح لكم) اى مسلمانان من نصيحت مىكنم شما را.
بعد گلپايگانى افزود مىنويسم اى مسلمانان شما چرا متحد نمىشويد. چرا بر سر دنيا دعوا مىكنيد چرا شما مسلمانها را كافر مىدانيد. چرا ما مسلمانها جبهه داخلى را ضعيف كنيم ولى آنها متحد هستند. چرا شما بدون جهت به مسلمانها تهمت مىزنيد و مىگوئيد آنها يهودى هستند بعد گلپايگانى گفت همه را مخلوط مىكنم و مىگوئيم چرا شما اى مسلمانها با يهوديها روابطتان را قطع نمىكنيد بعد آل طه به گلپايگانى گفت بالاخره شما اشاره به وضع عراق مىكنيد يا نه گلپايگانى گفت يك نسخه از اين مطالب را بايد به اداره تبليغات ايران داده. يكى به كويت و يكى ديگر به كشورهاى اسلامى به همين ترتيب بعد گلپايگانى گفت يك مرتبه ديگر هم يك چيزى من نوشته بودم درباره اسرائيل راديو ايران آن را خواند. بعد گلپايگانى گفت من خيلى غصه مىخورم و
نمايش تصوير