حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٩٣ - موضوع اظهارات گلپايگانى و سيدمهدى
گلپايگانى و اصلًا نگفتند آقاى گلپايگانى به طور توهين گفته گلپايگانى و اين تقىزاده خيلى توهين كرده. به كافى و اين تقىزاده خيلى بىشرف است و مثل اينكه عوض شده و به جاى او ناظمزاده آمده گلپايگانى گفت ناظميان است كه به جاى او آمده ولى اينها اگر كسى عوض شود نمىگويند فعلًا دستگاه نسبت به ما خيلى حساس است. سيدمهدى گفت مخصوصا نسبت به من و مىگويند هر چه هست زير سر حاج آقا مهدى است شيخ محمد حسين گفت در تهران نصيرى هم گفته اين حاج آقا مهدى چكار مىكند سيدمهدى خنديد گفت من خيلى بزرگ شدهام همه جا مىگويند حاج آقا مهدى سپس مهدى گفت اى كاش من منبر مىرفتم و محراب داشتم و جلوگيرى مىكردند بيشتر بزرگ مىشدم شيخ محمد حسين اظهار كرد بعضيها مىگويند حاج آقا مهدى را مىگيرند مهدى گفت از قرار شريعتمدارى گفته ممكن است او را بگيرند گلپايگانى مىگويد همين كه مهدى را نگرفتند دليل بر اين است كه شريعتمدارى نگفته و حاضرين خنديدند (اين حرف كنايه از اين بود كه شريعتمدار دولتى است و اگر او بگويد مهدى را مىگيرند).
نظريه منبع: نظرى ندارد.
نظريه رهبر عمليات: مفاد گزارش صحت دارد. ارم
نظريه امنيت داخلى: مفاد گزارش صحيح است. گلپايگانى و فرزندش احساس كردهاند كه در وضع بحرانى به سر مىبرند ولى در عين حال سمپاشىهاى خود را مىكنند در مورد علمالهدى بايد به موقع اقدامات لازم به عمل آيد. ضمنا مجال و فرصتى به گلپايگانى داده نشود كه به خود آيد و احتمالًا مخالفتهايى در زمينه اجراى برنامههاى
نمايش تصوير