حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٧٩٥ - موضوع مروجين مذهبى
گزارش خبر شماره گزارش ١٦٤٢/ ه تاريخ ٢١/ ٧/ ٤٩ منبع ٤١٧٩
موضوع: مروجين مذهبى
شيخ فضلاله نصيرالاسلامى مدرس و امام جماعت مسجد حاج محمدابراهيم باتفاق شيخ ميرزاعلى هاشمى سنجانى[١] واعظ و چند طلبه از اراك بمنظور وساطت براى مروجين مذهبى به نزد آيتاله گلپايگانى رفته و اظهار داشتهاند چنانچه از طرف آيتاله نسبت به مروجين مذهبى اقدام بعمل نيايد بتدريج در سالهاى آتى تعداد آنان زياد ميشود با توجه باينكه مروجين اظهار داشتهاند كه ما از كرده خود پشيمان هستيم اجازه فرمايند آنان نيز مورد محبت قرار گيرند.
آيتاله گلپايگانى در پاسخ اظهار داشته من ديرباورم و تا بمن يقين نشود كه مروجين مذكور از اين عمل پشيمان شدهاند از اجتماع روحانيون كنار خواهند بود.
نظريه شنبه: شهريه آيتاله گلپايگانى در ماههاى اخير به مروجين مذهبى داده نشده.
نظريه يكشنبه: در مورد صحت و سقم خبر فوق اقدامات لازم معمول و نتيجه متعاقبا بعرض خواهد رسيد.
رونوشت برابر اصل و اصل در پرونده ١٦١١٣٦ بايگانى است.
در پرونده آيتاله گلپايگانى بايگانى شود.
نمايش تصوير
[١] حجتالاسلام والمسلمين آقا حاج شيخ على هاشمى سنجابى بسال ١٢٩٠ در سنجان اراك چشم بدنيا گشود. وى در خانوادهاى مذهبى و كشاورز مراحل رشد و كمال خويش را آغاز كرد. پدرش كشاورز پرهيزكارى و مادرش سيده علويهاى بود كه در ده از احترام خاصى برخوردار بودند. مادرش ابتدا در كودكى وى را به مكتب براى تحصيل علم فرستاد و سپس زير نظر خود، او را تشويق و ترغيب به كسب مدارج علم و فضيلت
مىنمايد. اولين استاد ايشان در همان ده حضرت-- مستطاب حاج شيخ عطاءاللّه فقيهى سنجابى بود. آقاى هاشمى سنجانى مقدمات را نزد ايشان در مدت كوتاهى با درجه بسيار خوبى سپرى مىكند و سپس براى ادامه تحصيل به شهرستان اراك مىرود. در اراك، سطح را نزد استادانى چون مرحوم آيتاللّه سلطان و حجهالاسلام آشيخ جعفر نماينده مرحوم حاج شيخ عبدالكريم حائرى و ديگر استادان طى ميكند و با درجات عالى از عهده امتحانات برمىآيد و براى تكميل آن عازم قم مىشود. در قم از محضر مراجع تقليدى چون مرحوم آيتاللّه حجت، مرحوم آيتاللّه بروجردى، آيتاللّه گلپايگانى و آيتاللّه امام خمينى، در درس فلسفه و اسفار و فقه و اصول بهرهها مىگيرد و در طريق رشد و كمال گامهاى بلندى برمىدارد. استفاده از درس چنين استادانى آقاى هاشمى سنجانى را روحانى متفكر و متعهد، عارفى عميق، شاعرى توانا، انسانى با تقوى و متواضع و عاشقى دلسوخته نسبت به خاندان ولايت و طهارت مىسازد.
وى اجازات متعددى از حضرات آيات عظام چون مرحوم آيتاللّه حجت، مرحوم آيتاللّه ابوالحسن اصفهانى، مرحوم آيتاللّه بروجردى، آيتاللّه حكيم، آيتاللّه سيد عبداللّه شيرازى، آيتاللّه گلپايگانى و حضرت امام خمينى را در امور شرعيه دارا بوده است.
مرحوم آقاى هاشمى سنجانى پس از مراحل علمى در حوزه مقدسه قم، به درجه مدرسى علوم دينى نائل مىگردد و چند سالى را بتدريس مىپردازد و شاگردان متعهد و متقى نيز تربيت مىكند. در طول سالهاى سياه ديكتاتورى و خفقان رژيم منفور طاغوت وى در خطابهها و سخنرانيهاى متعدد خويش، امر بمعروف و نهى از منكر و مبارزه با ظلم و طاغوت را فراموش نكرده، با علاقه خاصى كه به خاندان ولايت و طهارت داشت در گفتار خود با بهرهگيرى از رهنمودها و پيامهاى امامان كفرستيز تشيع به روشنگرى و افشاگرى رژيم طاغوت مىپرداخت. در همين رابطهها چندين بار تحت تعقيب ساواك قم و اراك و چند سالى را نيز ممنوعالمنبر بوده است. آقاى هاشمى سنجانى بهنگام شروع انتخابات اولين دوره مجلس شوراى اسلامى از شهرستان اراك انتخاب شد و بيش از نيمى از آراء مردم آن ديار را بخود اختصاص داد و نماينده آن شهرستان گرديد.
در سنگر مقدس مجلس شوراى اسلامى در كميسيون امور اوقاف و خدمات كميتههاى امداد و خيرات شركت داشت و فعالانه وظيفه خويش را ايفا مىكرد تا اينكه بتاريخ هفتم تير ماه ٦٠ در جلسه مشورتى پيرامون اوضاع سياسى كشور با عدهاى از دوستان و همسنگران خويش در محل دفتر مركزى حزب جمهورى اسلامى بدست عمال شيطان بزرگ آمريكا، بشهادت رسيد و با مرگ خويش چهره جنايتكار اين شيطان بزرگ را بيش از پيش رسواتر ساخت و به آرزوى ديرينه خود رسيد. و براى هميشه در گلستان شهداى قم آرام گرفت.
از وى آثار قلمى چندى در فقه و اخلاق و وعظ و همچنين اشعارى چند در عرفان باقى مانده است.