حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٥٥ - موضوع توزيع اعلاميه گلپايگانى و سخنرانى گلپايگانى عليه مأمورين دولت در قم
از: ٩/ ه تاريخ: ١٠/ ٦/ ٤٨
به: ٣١٦ شماره: ٥٣٥٩/ ٩ ه
موضوع: توزيع اعلاميه گلپايگانى و سخنرانى گلپايگانى عليه مأمورين دولت در قم
پيرو ٥٢٧٣/ ه ١/ ٦/ ٦/ ٤٨
روز ٨/ ٦/ ٤٨ سيد محمدعلى ميلانى اظهار مىنمايد: «عدهاى به چاپخانهاى كه در تهران اعلاميه گلپايگانى را چاپ كرده ريخته و او را كتك بسيار زيادى زدهاند به طورى كه بسترى شده است آيتاله مهدوى[١] كه در مسجد سپهسالار پيش نماز است پس از صدور و انتشار تلگراف گلپايگانى تلگرافى تنظيم و براى گلپايگانى مخابره مىنمايد و در تلگراف ضمن اظهار خوشحالى و تبريك گفتن به گلپايگانى اضافه نموده است كه نهايت جاى شعف و سرور است كه آن جناب منويات اعليحضرت شاهنشاه آريامهر را درك كرده و طى اعلاميه اخير به پيروى از منويات شاهنشاه آريامهر نسبت به آتش سوزى مسجدالاقصى اظهار تأسف فرموده اميدوارم همواره مجرى اوامر اعليحضرت همايونى بوده باشيد. اين تلگراف كه وسيله آيتاله مهدوى براى گلپايگانى مخابره شده او را سخت ناراحت كرده و در موقعيت مشاراليه اثر زيادى داشته است آيتاله گلپايگانى روز ٤/ ٦/ ٤٨ در قم سخنرانى نموده و نسبت به دولت و مأمورين دولت به خصوص مأمورين مشهد انتقاد كرده است و اعتراض نموده كه چرا صاحب چاپخانهاى كه اعلاميه را چاپ كرده كتك زده و زندانى كردهاند گفته است در مشهد دنبال من مأمور گمارده بودند اشخاصى كه در مشهد به من كمك مىكردند از قبيل آنكه منزل به من اجاره داده و آن كه وسيله نقليه در اختيارم گذارده به شهربانى بردهاند و مرتبا مزاحمت برايشان فراهم مىكنند.
و خلاصه اظهاراتش انتقاد شديد از دولت و مأمورين دولت و تعريف از وضع عراق بوده و گفته است اين اعمال را نسبت به من روا مىدارند براى اينكه عليه مأمورين و دولت عراق بنا به خواسته آنها اعلاميه نداده
نمايش تصوير
[١] منظور اعلاميهاى است كه در پيوست سند شماره ٢٥٠٧/ ٢١- ٤/ ٦/ ٤٨ آمده است.