حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٥٧ - جناب آقاى دكتر شادمان استاندار محترم استان مركزى
شماره: ١٢٢/ م تاريخ: ١١/ ٦/ ١٣٤٨
به كلى محرمانه مستقيم
جناب آقاى دكتر شادمان استاندار محترم استان مركزى
محترما [در] تعقيب گزارش حضورى به استحضار مىرساند. در مراجعت از مرخصى پنج روزه كه در تاريخ غروب روز پنجشنبه ششم شهريورماه ٤٨ بود اطلاع حاصل شد كه آيتاله سيد محمدرضا گلپايگانى روز چهارشنبه پنجم شهريور ماه در مسجد اعظم كه طلاب علوم دينيه براى اخذ برنامه شروع به درس اجتماع نموده بودند مشاراليه به علت ناراحتيهايى كه در مشهد برايش به وجود آمده اظهار نموده كه در تمام مدتى كه در مشهد بودم سازمان امنيت با دوچرخه به هر كجا كه مىرفتم مرا تعقيب نمودند من براى زيارت رفته بودم نه براى آشوب هم چنين در روزنامهها به من فحاشى نمودند كه چرا تلگراف به عراق مخابره ننمودم حالا هم كه اعلاميه صادر كردهام آن سيد را گرفتهاند (منظور سيد طباطبائى مدير چاپخانه علميه قم بوده است) من نمىدانم چه كنم روز جمعه در مدرسه فيضيه صحبتهاى خود را مفصلًا خواهم نمود.
ضمنا اطلاع حاصل نمودم كه اعلاميه در ١٢ هزار برگ كه يك نسخه از آن به ضميمه تقديم مىشود از طرف نامبرده صادر و در قم و ساير شهرستانها پخش نموده و روز جمعه را عزاى عمومى اعلام[١] و دعوت عمومى براى عصر روز مذكور كه ١٥ جمادىالثانيه است نموده تا در مدرسه فيضيه حاضر شده و براى اظهار تأثر و ابراز تنفر از اعمال دشمنان اسلام و اشغالگران اماكن مقدسه اسلامى اسرائيل و متجاوزين يهودى سخنرانى نمايد ولى چون بيم اختلال نظم مىرفت با مذاكره با مسئولين سازمانهاى امنيتى و انتظامى و تشكيل كميسيون انتظامى
نمايش تصوير
[١] اصل: اطلاق.