حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٧٣ - شيخ عبدالعلى كني ١ معروف به آقا بزرگ
سازمان قم يك نامه بياور و اگر از سازمان هم نامه بياورى كارى با شما نداريم- گلپايگانى افزود معلوم ميشود از داخل حوزه اطلاع ميدهند كه فلان شخص نماينده و از طرف ما است والا سازمان از كجا متوجه مىشود ثانيا معلوم مىشود دستور سازمان قم است زيرا به آنها گفتهاند برويد از سازمان قم نامه بياوريد خلاصه اين مشكل بزرگى شده چكار كنيم و اضافه كرد كه چند روز قبل يكنفر آمد اينجا و گفت در محل شايع است كه آقا را گرفتند و بردهاند تهران لذا مردم ناراحت هستند من آمدم به بينم راست است يا دروغ گلپايگانى افزود اگر قرار شود سازمان عادت كند در امور داخلى حوزه دخالت كند حوزه از بين ميرود گلپايگانى در دنباله سخنان خود گفت اميد يك طلبهاى است مكّلا و جوان كه او را تبعيد كردند زيرا اين اميد را ما با آذرى فرستاديم در كتابخانه مدرسه فيضيه بعد او را بردند سازمان و به او گفتهاند تو با شخصيتهاى حوزه طرف هستى و از قم بايد برويد و اميد هم رفته نزد فلسفى و فلسفى ناراحت شده و فورا يك تلفن اعتراض بشريعتمدارى زده و شريعتمدارى گفته اصلًا من اطلاع ندارم. و فلسفى يك تلفن بسازمان تهران زده و فرياد كرده شما چرا به امور داخلى حوزه دخالت ميكنيد گلپايگانى افزود در قضيه مدرسه فيضيه كه درب آنرا بستند يك نفر كه با سازمان تهران رابطه داشت آمد اينجا و گفت اگر شما مانند سابق كار نداشته باشيد ما هم كارى نداريم و اگر كارى داشته باشيد ما هم بهر طريق شما را ميكوبيم گلپا [يگانى] افزود چندى قبل آقاى سيفى كه اهل يزد است آمد اينجا و گفت يكى از اقوام ما جزء سازمان قم است و ميگوييد بنا دارند يك آقا از قم بگيرند و اينها بهانه ميگيرند تا حوزه را بردارند لذا مهدى را تهديد كردند و صافى را بردند و تهديد كردند گلپا [يگانى] اضافه كرد منهم ميدانم چه وقت صحبت كنم وقتى صحبت ميكنم كه دولت در گرفتارى باشد و نتواند كارى بكند و وقتى كه پى بهانه ميگردد منهم يا حرف
نمايش تصوير