حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٥٤ - موضوع آيتاله گلپايگانى
شماره: ٥٢١٧/ ٢١ تاريخ: ٢٤/ ١٢/ ٤٧
موضوع: آيتاله گلپايگانى
ساعت ١٧ روز ١٨/ ١٢/ ٤٧ آقاى اسدى راد رئيس پست و تلگراف قم به اتفاق سيد مهدى گلپايگانى و چند نفر ديگر در منزل آيتاله گلپايگانى حضور داشتند ابتدا آقاى اسدى راد در زمينه تأسيس سينما در قم و عدم ضرورت ايجاد سينما در اين شهرستان مطالبى عنوان نمود آقاى گلپايگانى گفت ما براى جلوگيرى از تأسيس آن اقداماتى به عمل آورديم لكن توجهى نكردند زيرا دستگاه مايل است هر چه زودتر ساختمان سينما به اتمام برسد و از قرار اطلاع پيشرفت قابل توجهى نيز حاصل نموده و از خداوند مىخواهم اين كار عملى نشود. در اين موقع سيدمهدى اظهار نمود شهرستان قم بايستى مثل واتيكان باشد و ساختمان سينما در اينجا موردى ندارد. اسدى راد گفت در شهرستان مشهد نيز سينما وجود دارد آيتاله گلپايگانى پاسخ داد موقعيت اينجا بالاتر از مشهد است سپس سيدمهدى مطالبى درباره ناراحتى اعصاب مردم آمريكا و به خصوص نيويورك صحبت كرد و گفت در آنجا مؤسسهاى وجود دارد كه از هر شخصى روزى مبلغ ٢٠ دلار مىگيرد و شخص با آن دستگاه درد دل خود را مطرح و بدين ترتيب اعصاب خود را تسكين مىدهند لكن اين جا مىخواهند آرامشى كه وجود دارد را به هم بريزند ساعت ١٥- ١٨ آقاى اسدىراد منزل گلپايگانى را ترك نمود.
نظريه منبع- نظرى ندارد. نظريه رهبر عمليات- مفاد گزارش صحيح به نظر مىرسد و چون اقدامات حاد آيتاله گلپايگانى و سيدمهدى در زمينه جلوگيرى از ايجاد سينما در قم به ثمر نرسيد و به موقع خنثى گرديد لذا وى فعاليتهاى خود را در اين مورد تعقيب ننمود و فقط در محافل و مجالس به انتقاد از سينما اكتفا مىنمايد. مرشد
نظريه امنيت داخلى- آقاى شكورى بهرهبردارى شود ٢٧/ ٥.
رئيس ساواك- نظرى نيست .... تكثير شد. رونوشت به پروندههاى مربوطه ضميمه گرديد. بايگانى شود. ٦/ ١/ ٤٨
نمايش تصوير