حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٣٥ - موضوع گلپايگانى
گلپايگانى پرسيد رفتن آقاى حكيم به كوفه فايدهاى هم دارد. يثربى پاسخ داد البته نتيجه كلى ندارد ولى بىاثر هم نيست بالاخره نتيجهاى مىگيرد و افزود اوضاع عراق و ايران يكى است مثل اينكه يك برنامه است خيلى مردم را محدود مىكنند. دست روى موقوفات گذاشتهاند. روحانيت و اصولًا هر بانفوذى را مىخواهند تضعيف كنند.
گلپايگانى سئوال كرد خبر دارى كه روزنامههاى ايران ما را به فحش كشيدند.
يثربى گفت يك طلبه ايرانى جريان را در عراق براى ما تعريف كرد و افزود براى شما كه انعكاس بدى نداشت. گلپايگانى گفت خلاصه اينها مىگويند دين اسلام به وسيله رهبران آنها پيش مىرود و بايد آنها را ضعيف كرد.
يثربى گفت مردم به اين روزنامهها حرفى نزدند گلپايگانى گفت نه. اول روزنامه آيندگان به ما توهين كرد ولى اسم ما را نبرد فقط طورى نوشته بود كه با من تطبيق مىكرد و مردم از روز اول مىدانستند كه روزنامه آيندگان دولتى است و افزود روزنامه فرمان هم به ما توهين كرد و اسم ما را هم برد البته روزنامه فرمان هم دولتى است نه مانند آيندگان ولى صاحب اين روزنامه آدم بدى است و ادامه داد كه من هم در مقابل توهينهايى كه به من شده بود سكوت كردم و حرفى نزدم. يثربى پرسيد به نفع شما شد؟ گلپايگانى گفت بله دولت هر چه به آدم بد بگويد بهتر است زيرا آدم بزرگ مىشود. يثربى گفت عراق بر عكس ايران است مردمش خيلى با دولت بد نيستند. گلپايگانى گفت عراق مثل زمان كاشانى و مصدق شده است. يثربى گفت فقط يك وسيله پيدا كردهاند و آن اين است كه مردم را به علماء بشورانند و هر ساعت مىگويند فلانى جاسوس است. گلپايگانى گفت آخر مگر يهوديها چقدر جاسوس دارند كه اين قدر كشف مىكنند وى گفت اينها همه تهمت است مثل اينجا كه مىگفتند آقاى خمينى از فلان جا پول مىگيرد در صورتى كه خمينى از
نمايش تصوير