حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤١٧ - سخنرانى آيتاله گلپايگانى در مسجد اعظم قم
گيرنده: دفتر ويژه اطلاعات تاريخ: ٤/ ٦/ ٤٨
سخنرانى آيتاله گلپايگانى در مسجد اعظم قم
ساعت ٠٩٣٠ روز ٤/ ٦/ ١٣٤٨ آيتاله گلپايگانى در مسجد اعظم بياناتى به شرح زير اظهار داشته است:
«امروز، فردا و شنبه جلسه درس به عنوان همدردى به مناسبت آتش زدن مسجد الاقصى تعطيل است. اين فاجعه مربوط به اعراب نيست بلكه تمام جامعه اسلامى و مسلمانان جهان بايد سوگوار باشند. مسجدالاقصى بعد از كعبه، مقدسترين اماكن اسلامى و قبلًا قبله مسلمانان بوده است. به عقيده من كسى كه مرتكب آتش زدن مسجد شده هر كه باشد و مال هر كجا باشد از طرف اسرائيل بوده و اين اسرائيل است كه خانه خدا را آتش مىزند. مسلمانان بايد متحد شوند و اماكن مقدس واقع در سرزمينهاى اشغالى را از اسرائيل پس بگيرند. كسانى كه صحبت ما را مىشنوند بايد به مقامات بالاتر اطلاع بدهند. اين دولتها هستند كه بايد در اين مورد اقدام كنند. از من خواسته شده به مقامات آنجا درباره چگونگى وضع آيتاله حكيم و مسلمانان نامه بنويسم و بپرسم كه آيا مسلمانان مىتوانند به منزل ايشان بروند. من چگونه مىتوانم چنين نامهاى بنويسم آيا از من نخواهند پرسيد كه وضع شما بهتر از ما است كه سئوال مىكنيد. خود شما و روزنامهها درباره مسجدالاقصى مطالبى شديد مىنويسد و ابراز تأسف مىكنيد مگر من در اعلاميه چه نوشته بودم كه سيد اولاد پيغمبر و بچه را برديد كتك زديد و مىخواستيد سرشان را ببريد و زن و بچهشان را به اسارت به اسرائيل بفرستيد. او چه گناهى داشت؟ من كه در اعلاميه مطالبى برخلاف مصلحت مملكت ننوشته بودم. اگر كسى مقصر است من بودم بايستى مرا بگيريد. رويه من هميشه اين بوده كه در سياست مداخله نكنم.
نمايش تصوير