حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٠٧ - گزارش وقايع روزانه
از: ٣١٦ تاريخ: ٥/ ٣/ ٤٨
گزارش وقايع روزانه
محترما معروض مىدارد.
١- برابر اعلام ساواك قم.
الف- روز ٣٠/ ٢/ ٤٨ شيخ مرتضى فهيم به اتفاق ابوالفتح آبشارى كه از طلاب ناراحت قم مىباشند مبادرت به ايراد مطالب تحريكآميز مىنمايند و اظهار داشتهاند ما حاضريم خواهران و برادران دينى خود را هدايت كنيم ولى دست استعمار قوى است و جلوگيرى مىكند به همين جهت دو نفر مذكور توسط مأمورين شهربانى دستگير و به ساواك قم تحويل مىشوند در تحقيقاتى كه از نامبردگان فوق به عمل آمده اظهار مىدارند منظورشان از بيانات مذكور استعمار روحانيت بوده كه مقدمات وعظ را براى آنان فراهم نمىكنند. چون مشاراليهم از كرده خود پشيمان بودند لذا با اخذ تعهد آزاد مىگردند.
ب- روز ٣٠/ ٢/ ٤٨ آيتاله گلپايگانى ضمن مذاكرات خصوصى اظهار داشته اخيرا تلگرافهايى از عراق و تهران براى نامبرده مخابره شده و طى آنها از وى خواسته شده بين ايران و عراق ميانجيگرى كند. مشاراليه در پاسخ اينكه چه اقداماتى تاكنون در اين زمينه نموده اظهار نموده در اين مورد تكليف شرعى ندارد و لزومى هم ندارد كه اقدامى بنمايد و افزوده چنانچه شخصى از طرف شاهنشاه آريامهر يا نخستوزير در اين باره پيغامى بدهد. اقداماتى را آغاز خواهد كرد.
پرونده تشكيل گردد ٦/ ٣/ ٤٨ هر دو نفر داراى پرونده مىباشند.
مسئله ميانجىگرى در ميان نبوده تلگرافاتى براى ايشان مخابره شده طبقات مختلف خواستهاند كه گلپايگانى از حقوق زوار دفاع نمود و ترتيبى بدهد كه مورد ضرب و شتم قرار نگيرند. اگر ايشان وظيفه شرعى ندارند پس چه كسى وظيفه دارد قصور و طفره مشاراليه در بين مردم شايع گردد. ٦/ ٣
نمايش تصوير