حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٦٧ - موضوع گلپايگانى
از: ٢١ تاريخ: ١/ ٨/ ٤٨
به: ٣١٦ شماره: ٣٢٧٣/ ٢١
موضوع: گلپايگانى
روز چهارشنبه ٣٠/ ٧/ ٤٨ از ساعت ٥ الى ٦ بعد از ظهر ابتدا يك نفر طلبه كرمانى نزد گلپايگانى آمد بعد از سلام و احوالپرسى گلپايگانى از وى سئوال كرد آقاى صالحى[١] كجا هستند و آيا از طرف دولت در مضيقه نمىباشند طلبه جواب داد مشهد هستند و روايت است كه مردم به شاهشان بيشتر شباهت دارند تا به پدر و مادرشان و افزود كه شهربانى موحدى كرمانى را گرفت گلپايگانى گفت ما كه خيلى در زحمت هستيم و اظهار نارضائى كرد و گفت شما متوجه شديد كه ما منبر رفتيم طلبه موصوف گفت بله شنيديم كه شما فرموديد سازمان متوقع بود كه ما براى رفتن مشهد هم اجازه بگيريم راستى از روضه عمر هم خندهدارتر است كه شما براى رفتن به مشهد از سازمان اجازه بگيريد و افزود اگر سفارشى براى آقاى حلبى داريد بفرمائيد گلپايگانى گفت نه ما محتاج به دعا هستيم از دو جهت يكى اينكه دولتها مىخواهند قم را عوض كنند و به صورت متجدد درآورند و مراسم تجدد را در اينجا اجرا كنند و ما بدمان مىآيد و تا حالا فقط بنده يك نفر اقدام كردم خداوند حفظ كند قم را و نصرت بدهد ما را ديگر از جهت حوزه است كه خيلى وسيع شده و ما خرج زياد داريم و در مضيقه هستيم طلبه خداحافظى كرد و رفت و على صافى وارد شد و جلسه محرمانه شد.
گلپايگانى گفت من خيلى وضعم بد است و ناراحت هستم از چهارم آبان چكار كنم مردم آمدند و چيزهايى گفتند از قرار اينها مىخواهند در چهارم آبان كارهايى بكنند و دخترها بيايند رژه بروند و اضافه كرد كه نظر به اينكه
نمايش تصوير
[١] آيتاللّه آقاى حاج شيخ على اصغر صالحى كرمانى در سال ١٣١٨ ق تولد يافته سطوح اوليه متون فقه و اصول را در كرمان فرا گرفت، براى ادامه تحصيل به اصفهان رفته و از محضر مرحوم آيتاللّه سيد محمد نجفآبادى و آيتاللّه آقا ميرزا سيدعلى يثربى و آيتاللّه حاج تقى خوانسارى و آيتاللّه حاج سيد على مدرس نجفآبادى استفاده در اين وقت سطوح را به پايان رسانده در اوائل تأسيس حوزه علميه قم، به قم مهاجرت و از محضر مرحوم آيتاللّه العظمى حائرى يزدى و آقاميرزا سيدعلى يثربى و آيتاللّه حاج سيد احمد خوانسارى تلمّذ نموده و قسمت عمده معقول را از آيتاللّه حاج ميرزا خليل كمرهاى فرا گرفته پس از شش سال و نيم اقامت در قم، به كرمان مراجعت و چون اوضاع آن روز كرمان مساعد نبود مجددا به قم برگشته و حدود سه سال توقف نمود، آنگاه بنا به دعوت و اصرار مردم كرمان و طبق امر مرحوم آيتاللّه العظمى حائرى به كرمان عزيمت و از اول ورود به انجام وظايف دينى و تدريس و تربيت طلاب و محصلين اهتمام ورزيد و با همكارى علماء آن ديار مدرسه علميه معصوميه را دائر و به تعليم و تربيت طلاب علوم دينى پرداختند.
مرحوم آيتاللّه صالحى در كرمان مانند سلف صالح خود با فرقه ضاله شيخيه مواجهه و مبارزه مىفرمود، از شيوع مرام باطل آنها جلوگيرى مىكرد و با دعوت از سخنوران شهير همچون مرحوم آقاى فلسفى و آقاى انصارى و اعزام مبلغين بهدهات و قراء خدمات ارزنده به مسلمانان آن منطقه فرمود.
آيتاللّه آقاى صالحى تا آخر عمر در آن ناحيه خدمت فرمود تا دعوت حق را لبيك گفت.
ر. ك: گنجينه دانشمندان، جلد ٦، صص ٣٤٣ و ٣٤٤