حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦١٠ - موضوع تعطيل درس گلپايگانى
نظريه منبع: گلپايگانى در اين سخنرانى مختصر صحبت كرد و خيلى طولانى نبود ولى جمعيت طلاب زياد بود و تعدادى هم شخصى بودند و طلاب تحت تأثير سخنرانى وى واقع شدند به طورى كه در اواخر كه شروع كرد به دعا و استمداد از امام زمان طلبيد براى يارى دين طلبهاى شروع كرد به گريه كردن زيرا گلپايگانى در موقع دعا قيافه مظلومانه به خود گرفته بود گلپايگانى خيلى ناراحت است منتها خودش را كنترل كرد و علنا حمله نكرد ولى طلاب وقتى كه از درس بلند شدند ضمن صحبت اظهار عقيده مىكردند كه گلپايگانى مقصودش از گفتن بعضى عبارات حمله به دستگاه بود.
نظريه رهبر عمليات: مفاد گزارش صحيح و نظريه منبع مورد تأييد است. ارم
نظريه امنيت داخلى: مفاد گزارش منبع صحيح است گلپايگانى روى ناراحتيهايى كه داشته اشاره به اعلاميه كرده است كه به مسلمين بفهماند كه اين اعلاميه از ناحيه دولت بوده است. روحانى
رئيس ساواك: معمولًا همه ساله چند روز قبل از ماه رمضان آقايان آيات سخنرانى جهت هدايت طلاب كه به خارج قم جهت تبليغ مىروند مىنمايند و چنانچه ناراحتى داشته باشند خواه و ناخواه از سخنان آنها هويدا مىشود. آقاى گلپايگانى هم از بىاعتنائى دستگاه و اعلاميه ناراحت است. لذا ضمن صحبت گوشهاى هم زده است. مهران
آقاى اوانى- خلاصهاى تهيه تا به عرض برسد. ٢٤/ ٨
نمايش تصوير