حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤١ - موضوع اظهارات آقايان شريعتمدارى و گلپايگانى در حوزه علميه قم
از: اداره اطلاعات تاريخ: ٢٣/ ٨/ ٤٧
به: دفتر ويژه اطلاعات شماره: ٣٤١٤
موضوع: اظهارات آقايان شريعتمدارى و گلپايگانى در حوزه علميه قم
روز ٢٢/ ٨/ ٤٧ آيتاله شريعتمدارى و آيتاله گلپايگانى طبق معمول سنواتى و به مناسبت فرا رسيدن ماه مبارك رمضان پس از خاتمه درس خود خطاب به طلاب اظهاراتى به شرح زير نمودهاند:
آيتاله شريعتمدارى اظهار داشته است كه طلاب بايد در فراگرفتن فقه سعى بيشترى كنند زيرا اگر طلبهاى فقه خوب نداند معنى روحانيت را خوب درك نكرده است.
نامبرده اضافه نموده كه عده طلاب در زمان شيخ تقريبا هفتصد نفر بوده ولى اكنون بيش از هفتهزار طلبه در قم هستند و بيست حوزه علميه نظم و ترتيب خاصى پيدا كرده است. شما كه براى تبليغ بدهات مىرويد بايد نظر مادى نداشته باشيد و مردم را ارشاد كنيد و اگر ناملايماتى ديديد صبر داشته باشيد.
آيتاله گلپايگانى نيز گفته است: با وجود اينهمه وسائل شهوانى و تبليغات مضره و اقليتهاى مذهبى، مىبينيم كه سطح معلومات شما بالا رفته است آقايانى كه به دهات مىرويد بايد مردم را به زبان خودشان ارشاد كنيد و كارهاى زننده از شما نبايد سر بزند. براى پيشرفت حوزه علميه دعا كنيد و آن را به مردم بشناسانيد تا بدانند چه اندازه در پيشرفت دين مؤثر است.
نظريه: صحت دارد.
آقاى اوانى- بهرهبردارى شود ١٧/ ٨
در پرونده گلپايگانى بايگانى شود.
نمايش تصوير