حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٣٧ - موضوع اظهارات محمد آسودگان
از: ٢١ تاريخ: ١٧/ ٣/ ٤٨
به: ٣١٦ شماره: ١٣٧٩/ ٢١
موضوع: اظهارات محمد آسودگان
عصر روز ١٦/ ٣/ ٤٨ محمد آسودگان نماينده روزنامه اطلاعات قم ضمن گفتگوى خصوصى با چند نفر از دوستان خود اظهار داشت ساعت ٣٠- ١١ امروز ضمن مكالمه تلفنى از سيد مهدى گلپايگانى تقاضا كردم تا روزنامه فرمان را در اختيار بگذارد در ضمن قبول اين تقاضا اظهار نمود در جريان برگزارى ميتينگ از طرف اعضاء حزب پان ايرانيست قم آقايان محسن پزشكپور[١] ١ و دكتر صدر ضمن سخنرانى خود از شريعتمدارى تعريف و تمجيد فراوان كرده و اعلام نمودهاند آنهايى كه در اوايل دوره انقلاب اصلاحات را درك نمىكردند اكنون به معنى واقعى انقلاب واقف شدهاند. سيدمهدى در دنباله اظهارات خود از من خواست تا اين خبر را به طور كامل جهت درج در روزنامه اطلاعات به مركز بفرستم لكن من به وى متذكر شدم كه روزنامه اطلاعات اخبار مربوط به احزاب را چاپ نمىكند. سيدمهدى گفت حالا موقعيت با سابق فرق دارد زيرا موضوع اختلافات ايران و عراق مطرح است و سپاسگزارى رهبران حزب پان ايرانيست از آيتاله شريعتمدارى را كه خود نيز عضو حزب پان ايرانيست مىباشد چاپ خواهند كرد و تأكيد نمود به هر نحو كه شده اين خبر در روزنامه درج گردد. آسودگان افزود پس از اينكه سيدمهدى روزنامه فرمان را به من تسليم نمود ساعت ١٣ همان روز مجددا وسيله تلفن با من تماس گرفته و اظهار داشت الساعه چندين نفر از تهران آمده و در خدمت آقا هستند مىخواهم هر چه زودتر روزنامه فرمان را به من مسترد داريد زيرا مايلم اين افراد روزنامه مزبور را ملاحظه نمايند و از آنها خواستهام تا تعداد ٢٠٠ الى ٣٠٠ نسخه از اين
نمايش تصوير
[١] محسن پزشكپور متولد ١٣٠٦ و داراى ليسانس رشته قضايى از دانشكده حقوق دانشگاه تهران است. فعاليت مطبوعاتى را از سال ١٣٢٩ آغاز كرد و طى اين مدت با نشريات ساسان، نداى پان ايرانيسم همكارى داشته و مدير خاك و خون بوده است. در دوره پهلوى نشان اصلاحات ارضى را دريافت كرده است وى در دو دوره( ٢٢ و ٢٤) عضو مجلس شوراى ملى و عضو هيئت مديره كانون وكلاى دادگسترى نيز بود. وى از افرادى است
١٩٤٨ كه به بنيانگذارى حزب پان ايرانيسم در سال كمك كرد. در ١٩٧٤ زمانى كه حكومت پهلوى، حزب رستاخيز ملت ايران را، تنها حزب قانونى شناخت، حزب پان ايرانيست منحل شد. پزشكپور به حزب رستاخيز پيوست، اما در سال ١٩٧٧ به عضويت كميته پارلمانى دفاع از حقوق بشر درآمد و از دولت انتقاد مىكرد. در ژوئن ١٩٧٨ او با ادعا كه حزب رستاخيز مسئول بسيارى از« بحرانهاى جامعه ايرانى» است از حزب رستاخيز استعفا كرد و تجديد فعاليت حزب پان ايرانيست را اعلام نمود. حزب پان ايرانيست به رهبرى محسن پزشكپور پس از سىام تيرماه ١٣٣١ به طور علنى جانب شاه را گرفت و پس از كودتاى ٢٨ مرداد ١٣٣١ با انتشار روزنامه« خاك و خون» همكارى با حكومت را گسترش داد. در آستانه پيروزى انقلاب اسلامى نمايشهاى آزاديخواهانهاى انجام داد ولى مورد توجه هيچ يك از جناحهاى ملى و مذهبى قرار نگرفت. پزشكپور از سال ١٣٢٠ به دنبال تأسيس حزب پان ايرانيست كه به قول او ناسيوناليسم ايرانى است بود. ساواك طى گزارش مورخه ١٠/ ٩/ ٤٧ در اين خصوص آورده است:« در ساعت ١٧٠٠ روز ٨/ ٩/ ٤٧ آقاى محسن پزشكپور در جلسه حزب پان ايرانيست اصفهان شركت نمود ... سپس پزشكپور درباره نهضت پان ايرانيست و سياست مستقل ملى ايران به رهبرى شاهنشاه ... به تفصيل صحبت نمود ...، احساسات وطن پرستى و شاه دوستى در همه ما به نحوى بارز يافت مىشود ...» سياست مستقل ملى كه پزشكپور درباره آن صحبت مىكرد در واقع اشاره به تغيير روش استعمار و انتقال قدرت از انگليس به آمريكا بود. در گزارش مورخه ٤/ ١٠/ ٤٦ ساواك چنين آورده است:« كنسول آمريكا در خرمشهر ساعت ٩٠٠ روز ٢٨/ ٩/ ٤٦ تقاضاى ملاقات اينجانب[ رئيس ساواك خوزستان] را نمود در دفتر كار اينجانب حضور يافت ... و سؤالاتى به شرح زير مطرح نمود ... تصور ميكنم بعد از انتخاب محسن پزشكپور نمايندگى مجلس شوراى ملى قدرت حزب پان ايرانيست در خوزستان بيشتر شده و تعداد اعضاى آن حزب نيز دو برابر شده است.
وى پس از پيروزى انقلاب اسلامى از ايران خارج شد و پس از چند سال اقامت در خارج از كشور با مراجعه مكرر به مسئولان برون مرزى تقاضاى بازگشت كرد و در سال ١٣٧٠ به ايران بازگشت و در حال حاضر نيز در ايران اقامت دارد.