حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٥٤ - موضوع آيتاله گلپايگانى
مينمايند از جمله شيخ حسين ربانى پس از دريافت شهريه بآقاى گلپايگانى اظهار مينمايد بنده عازم قم هستم آيا امرى حضرت آيتاله دارند يا خير؟ گلپايگانى اظهار مينمايد: سلام مرا بكليه دوستان برسانيد و اگر از حال من سئوال شد بگوييد حالش خيلى خوب است و پس از ده روز ديگر بقم خواهم آمد از وقتى بمشهد وارد شدهام مرتبا طلاب از من درخواست كمك را دارند و طلاب اينجا خيلى فقير و گدا هستند فعلًا كه دستور دادهام بآنها تقسيم عمومى بشود. شيخ احمد شاهرودى اقداماتى كه گلپايگانى مينمايد از جمله تحريك علماء و طلاب جهت زيارت مشاراليه و نيز سيد حبيب مداح در چندى قبل در منزل مصباح اشعارى در مدح گلپايگانى خوانده است.
توضيح منابع خبر- بيان گلپايگانى درباره طلاب مشهد (مراجعه طلاب به گلپايگانى و درخواست كمك از او و اظهار وى كه طلاب گدا هستند) باعث رنجش طلاب شده است.
تقسيم وجه بين طلاب شهرستان نيشابور و منبرى و زيارتنامهخوانها از ناحيه گلپايگانى هنوز شروع نشده است آيتاله شيخ احمد شاهرودى بتمام مدارس علميه مشهد ابلاغ نموده است كه بمنظور قدردانى و تشكر از آيتاله گلپايگانى در بعدازظهر ١/ ٥/ ٤٨ از هر مدرسه ده نفر بحضور وى بروند و ضمن تشكر و دستبوسى تقاضا نمايند كه كمك خود را بطلاب و حوزه علميه مشهد ادامه داده و اين عمل ايشان در بهبود وضع روحانيت و تقويت جامعه روحانيون مؤثر خواهد بود.
نظريه منابع خبر- تقسيم وجه بين طلاب و علماء از ناحيه گلپايگانى موضوعى است كه در بين كليه علما و روحانيون و مراجع متعارف بوده و جنبه عادى دارد و اين عمل مشاراليه همانطوريكه تمام علماء مبادرت بدين اقدام مينمايند روشى است عادى و جارى بين مراجع و آيات كشور جالب نبوده و جلب توجهى ننموده است ولى تصميم
نمايش تصوير