حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٠٦ - موضوع اظهارات گلپايگانى
گفتم به چشم خودم دارم مىبينم خلاصه من ناراحت شدم و بلند شدم رفتم و رئيس سازمان هم رفت و تا به حال با او حرف نزدم و رابطه ما قطع است.
گلپايگانى به طلبه ناشناس گفت شيخ نصرت ترك است بگو برود نزد شريعتمدارى و دولتيها با شريعتمدارى خوب هستند و با او اخلاص دارند و شريعتمدارى حاضر است با آنها سازش كند و دولتيها مىخواهند او را بزرگ و ما را به زمين بزنند.
گلپايگانى افزود اين رئيس سازمان آدم بدى است مىخواهد ناز شصت نشان دهد لذا اگر من در مورد كسى تلفن كنم آنها بدتر مىكنند ولى به حرف شريعتمدارى گوش مىكنند نامبرده اضافه كرد كه اين توليت آستانه آمد به ديدن من ولى من نرفتم به ديدن او و حتى حاضر شدند كه حاج آقا مهدى برود من قبول نكردم و آنها خيلى ناراحت شدند و گفتند توليت نماينده شاه است و ادامه داد كه من اصلًا با آمدن توليت به منزلم موافق نبودم منتها مردم گفتند عيبى ندارد و بيايد من هم موافقت كردم.
نظريه منبع: نظرى ندارد.
نظريه رهبر عمليات: مفاد گزارش صحت دارد آيتاله گلپايگانى در همه حال و نزد همه فقط مسائلى از اين قبيل مطرح مىنمايد و منظورش از گفتن اين مطالب كه من با دستگاه مخالفم فقط بزرگ جلوه دادن خود در انظار و بهرهبردارى كردن از آن است. مدرس
نظريه امنيت داخلى: مفاد گزارش صحيح است- گلپايگانى حساسيت عجيبى روى سينما در قم دارد زيرا به خوبى واقف است كه سينما در تنوير افكار قاطبه اهالى قم و دانشآموزان و فرهنگيان و ديگر طبقات چقدر مؤثر است و به همين نسبت در اضمحلال موقعيت آنان و عوامفريبى روحانيون در منطقه تأثير به سزائى دارد.
نمايش تصوير