حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٦٤ - درباره شركت فرماندار و شهردار قم در مجلس روضهخوانى گلپايگانى
از: ٣١٦ تاريخ: ٢٦/ ١/ ٤٨
درباره: شركت فرماندار و شهردار قم در مجلس روضهخوانى گلپايگانى
محترما معروض مىدارد:
ساواك قم اعلام داشته[١] روز ١٢/ ١/ ٤٨ سرشار فرماندار قم به اتفاق رياحى معاون فرماندارى به منظور شركت در مجلس روضهخوانى منزل آيتاله گلپايگانى به منزل وى عزيمت نمودند.
در مجلس مذكور عده زيادى از طبقات مختلف حضور داشتند و هنگام ورود فرماندار، گلپايگانى و گردانندگان مجلس و همچنين حضار نسبت به فرماندار و معاون وى بىاعتنائى گلپايگانى و سايرين مواجه شدند و حتى جائى براى نشستن خود پيدا نكردند و بالاجبار يكى از شركتكنندگان جاى خود را به شهردار و معاون وى داده و دو نفر مذكور نيز پس از توقف كوتاهى از منزل گلپايگانى خارج شدند.
ساواك قم اظهارنظر كرده گلپايگانى به انحاء مختلف سعى مىنمايد تا در بين مردم چنين وانمود كند كه ارتباطى با دستگاه ندارد و بىاعتنائى او به فرماندار و شهردار قم نيز دليل اين امر مىباشد.
نظريه:
ضمن تأييد نظريه ساواك قم اضافه مىشود روحانيون همواره كوشش مىكنند در انظار مردم خود را دور از دولت و بىارتباط با دستگاه معرفى كنند به ويژه در فرصتهاى مناسب از قبل مجالس روضهخوانى كه طبقات مختلف مردم در يك جا جمع شدهاند دوروئى و تظاهر آنان به مخالفت با دستگاه و مقامات به اوج خود مىرسد و بىاعتنائى حضار در مجلس موصوف نيز بر اساس پيروى آنان از گلپايگانى بوده كه چون مشاراليه نسبت به فرماندار و شهردار
نمايش تصوير
[١] طى سند ٢٢٢/ ٢١- ١٧/ ١/ ٤٨ در اين گزارش آمده است« همان روز شهردار نيز به اتفاق آقاى صابرى معاون شهردارى قم در جلسه روضهخوانى منزل گلپايگانى شركت نموده با توجه به اينكه وى قبلًا ورود خود را به آنجا اطلاع داده بود معالوصف هنگام ورود وى به منزل گلپايگانى با بىاعتنائى بانيان مجلس مواجه شده حتى محلى براى نشستن خود پيدا نكرده. لاجرم يكى از حضار جاى خود را به او داد» رئيس ساواك قم اظهار داشته است« رفتن آقاى فرماندار و شهردار به اين شكل صحيح نيست بهتر است قبلًا اطلاع بدهند و بعدا به هر نحو كه شده بروند هر چه نزديكتر حتى چسبيده به آيات بنشينند و اصلح است قبلًا يك نفر از طرف آقايان در مجلس باشد كه محل موردنظر را آماده نمايد.»