حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٦٩ - موضوع اظهارات على رحمتى
رونوشت گزارش خبر شماره ١٧٨/ ١٥ ه- ٦/ ٢/ ٤٨
موضوع: اظهارات على رحمتى
نامبرده بالا در حوزه علميه خرمآباد اظهار داشت كليه علما و مراجع تقليد قم نسبت به شركت طلاب در كارهاى اداره اوقاف فتواى حرمت داده و حتى خود آقاى گلپايگانى به منبر رفته و صريحا گفته شركت طلاب در كارهاى اداره اوقاف حرام و برخلاف شرع مقدس اسلام بوده و هر طلبهاى شركت كند حكم محاربه به امام زمان را دارد.
نظريه منبع: شيخ مهدى قاضى[١] نيز طلاب را تهديد به عدم شركت در كارهاى اداره اوقاف مىنمايد.
نظريه رهبر عمليات:
١- مفاد گزارش فوق صحيح به نظر مىرسد.
٢- با توجه به اقدام اخير اداره اوقاف در مورد جلب طلاب علوم دينى مفاد گزارش فوق صحيح به نظر مىرسد.
نظريه رئيس ساواك: مفاد گزارش فوق صحيح به نظر مىرسد.
رونوشت برابر با اصل است.
اصل در پرونده شيخ مهدى قاضى بايگانى است. در پرونده گلپايگانى بايگانى شود. كاشى
نمايش تصوير
[١] آقاى حاج شيخ مهدى قاضى در سال ١٣٠٦ هجرى شمسى در خرمآباد متولد شد.
در دوران نوجوانى به حوزه علميه راه يافت. محضر مرحوم آيتاللّه كمالوند را درك كرد. و پس از فوت آيتاللّه كمالوند سرپرستى حوزه به ايشان واگذار شد. ايشان با دعوت از شخصيتهاى برجسته حوزه براى تبليغ در لرستان فعاليت وسيعى مىنمود. تأسيس مدارس و مراكز خيريه از كارهاى ايشان بود و در احداث مساجد و كتابخانه همت خاصى داشت. در سال ١٣٥٩ با تأسيس مدرسه عالى قضائى و تربيتى طلاب قم به سرپرستى آن مركز از سوى شهيد آيتاللّه دكتر بهشتى به وى واگذار شد.( انقلاب اسلامى و لرستان، مهندس رضا خدابخش، ص ١٩١)