حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٧٠ - موضوع آيتاله گلپايگانى
از: ٢١ تاريخ: ٢٩/ ٣/ ٤٨
به: ٣١٦ شماره: ١٥٦٥/ ٢١
موضوع: آيتاله گلپايگانى
ساعت ٣٠/ ١٦ روز ٢٧/ ٣/ ٤٨ شخصى كه مشخصات وى معلوم نگرديده در منزل گلپايگانى با وى ملاقات نمود وى ضمن اشاره به مقاله مندرج در روزنامه فرمان اظهار داشت به نظر مىرسد آقا از اين موضوع ناراحت و دلتنگ هستند. گلپايگانى گفت البته من دلتنگ هستم و كارم با خداى عالم است و معلوم است كه همه به دستور دولت بوده است شخص ناشناس سئوال كرد آقا شما راجع به حوادث عراق و گرفتارى آقاى حكيم تلگراف نكردهايد گلپايگانى پاسخ داد شايد اقدام ما به ضرر آقاى حكيم باشد زيرا نظاير اينها را ما در ايران مشاهده كردهايم و نتيجه معكوس داده و خودش بالطبع درست مىشده شخص ناشناس سئوال كرد آقا شما كتابخانه نداريد؟ گلپايگانى پاسخ داد ما كتابخانه مستقل نداريم و كتب را مجانى در اختيار طلاب مىگذاريم ضمنا ايجاد كتابخانه مستقل با وجود اين همه كتابخانه در قم لزومى ندارد. شخص ناشناس گفت در حال حاضر كتابخانه شريعتمدارى بزرگترين كتابخانه قم است سيدمهدى فرزند آيتاله گلپايگانى گفت كتابخانه مسجد اعظم مجهزتر است زيرا در حدود سى هزار جلد كتاب دارد سپس گلپايگانى درباره كتابخانه مدرسه فيضيه صحبت كرد و گفت اين كتابخانه در زمان شيخ عبدالكريم حائرى بنا شد و در زمان آيتاله بروجردى تكميل گرديد و اكنون ما قصد داريم آن را توسعه دهيم و براى اين منظور در حدود چهار صد متر زمين به آن اضافه كردهايم و در نظر است يك درب نيز از خارج مدرسه فيضيه به كتابخانه باز شود تا چنانچه افراد غيرطلبه قصد استفاده از كتابخانه را داشتند از آن راه وارد كتابخانه شوند ضمنا براى آسايش مطالعهكنندگان
نمايش تصوير