حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٥٥ - موضوع آيتاله گلپايگانى
وى درباره ادامه شهريه در حوزه علميه مشهد و بعضى از شهرستانها و ابراز اينكه روحانيت در خراسان بايد تقويت شود جنبه تبليغ داشته و چنانچه عملى شود (بطور دائم شهريه پرداختنمايد) باعث بزرگداشت و تقويت او خواهد گرديد و نيز نظرش از اين كار تبليغ و در نتيجه كسب درآمد و عايدات بيشتر است.
نظريه رهبر عمليات:
١- تقسيم شهريه از طرف گلپايگانى بين طلاب يك عملى است عادى و متعارف بين تمام علماء لذا اين اقدام مشاراليه جلب توجه ننموده بلكه اين كار را يك وظيفه تلقى نموده و از مرحله عادى تجاوز نكرده است.
٢- در صورتيكه تقسيم وجه از ناحيه گلپايگانى (همانطوريكه اظهار نموده) بطور مستمر و هميشگى باشد علاوه براينكه تبليغى است در بزرگداشت او وجهه او را بالا برده و در نتيجه عايداتش زياد مىشود و هدف كلى وى كسب درآمد و وجهه است اما چنانچه ترتيبى داده شود كه عايدات و درآمد گلپايگانى كم و در نتيجه نتواند بتعهدات و قوليكه بطلاب حوزه علميه و روحانيون خراسان داده است عمل نمايد علاوه براينكه در خراسان درآمدى نخواهد داشت كليه طلاب و وعاظى كه بانتظار شهريه مستمر و هميشگى ميباشند نسبت بوى بدبين شده فوقالعاده در تضعيف و خورد كردنش مؤثر خواهد بود خواهناخواه تمامى طلاب و جامعه روحانيون خراسان عليه وى تبليغ خواهند نمود (زيرا مسئله ماديات در بين است آنهم آخوند طايفه) و بى اغراق در سراسر كشور مفتضح ميشود ايمان راسخ دارد كه اين عمل وى (قول پرداخت شهريه دائمى) ناشيانه بوده و اينكه واقعا بخود و قدرت مالى خود ايمان كامل داشته است كه مبادرت باينكار كرده و اگر بطور دقيق روشى اتخاذ گردد كه صدرصد از درآمد او بكاهد باتوجه باينكه بمصباح نماينده شاهرودى و حكيم دستور داده است همه ماهه عينا مانند
نمايش تصوير