حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٤٦ - موضوع آيتاله حاج سيد محمدرضا گلپايگانى
از: ٩/ ه تاريخ: ٢٦/ ٤/ ٤٨
به: ٣١٦ شماره: ٤٣٠٧/ ٩ ه
موضوع: آيتاله حاج سيد محمدرضا گلپايگانى
پيرو: ٤١٩٦/ ٩ ه- ٢١/ ٤/ ٤٨
روز ٢١/ ٤/ ٤٨ حاج سيد قاسم موسوى امام جماعت دارالضيافه آستان قدس در حضور عدهاى از طلاب اظهار مىنمايد چند سال قبل با جمعى از هيئتهاى مذهبى سفرى به قم نمودم طبق متعارفى كه در بين دوستان منعقد است بديدن گلپايگانى رفتم ايشان هم سپس به ديدن من آمد و مبلغ ٥٠٠٠ ريال به من داد سال ديگر كه به قم سفر كردم از وى ديدن نمودم ولى كمال بىاعتنائى و بىادبى را نسبت به من نمود علت را از گوشه و كنار و اياديش سئوال كردم معلوم گرديد مرا سازمانى معرفى كردهاند و گفتند آقا از سازمانيها تنفر دارد به همين جهت نسبت به شما بىاعتنايى كرده است منهم عمل به مثل مىكنم عالمى كه به يك حرف اين قدر تحت تأثير واقع شود جاى تأسف است.
جنابى طلبه مدرسه حاج حسن اظهار مىنمايد «سفر گلپايگانى و ديگر علماى مقيم قم به مشهد به جهت اين است كه دولت در قم سينمايى را افتتاح مىنمايد و اقدام اينها به جائى نرسيده به عنوان اعتراض ترك محل اقامت كردهاند كه هنگام افتتاح سينما در قم نباشند. طلبه منصورى طلبه مدرسه ميرزا جعفر اظهار مىنمايد «علاوه بر اين چون دولت تصميم دارد در قم كشف حجاب نمايد و دستور داده شده دوشيزگان بىحجاب به مدارس بروند و قرار است در قم هم مانند ساير شهرستانها عمل شود لذا مهاجرت علماء بدين دو لحاظ است كه به عنوان اعتراض از قم خارج شدهاند سپس طلاب مذكور اظهار مىنمايند «آقاى گلپايگانى به منظور كمك
نمايش تصوير