حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٥٩ - موضوع گلپايگانى
از: ٢١ تاريخ: ٢٦/ ٧/ ٤٨
به: ٣١٦ شماره: ٣٢٢٧/ ٢١
موضوع: گلپايگانى
از ساعت ٨ الى ١٢ صبح روز ٢٣/ ٧/ ٤٨ صحبتهاى منزل گلپايگانى فقط روى تلفنى بود كه از سازمان امنيت به صافى شده و او را احضار كرده بودند. سيدمهدى گفت براى يك تلفن كه سازمان كرده است كه حاج على آقا بيايد، اينها بيست ساعت صحبت كردند (مقصودش از اينها دستگاه شريعتمدارى است) صافى به آيتاللّه گلپايگانى اظهار داشت كه سازمان امنيت مرا احضار كرده شما چرا دنيا را براى خود تلخ مىكنيد و اضافه نمود كه سازمان گفت يك مقامى على صافى را خواسته مىخواهى برو مىخواهى نرو بعد جواد گلپايگانى گفت استخاره كنيد استخاره كردند بد آمد على صافى از گلپايگانى پرسيد خلاصه چكار كنم گلپايگانى جواب داد امشب از قرار شب تولد حضرت ابوالفضل است شما به ايشان متوسل شويد انشاءاله درست مىشود بعد صافى گفت استخاره كنيم اگر خوب آمد به خود يارو در تهران تلفنى بگوئيم شما چرا تلفن كرديد چكار داشتيد. استخاره كردند بد آمد صافى گفت از سازمان به من تلفن كرده و گفتند آيتاله گلپايگانى آقاى آيتاله گلپايگانى است شما على صافى هستيد من با شما كار دارم يك مقامى به ما گفتند به شما ابلاغ كنيم كه روز ٢٦ مهر آنجا باشيد حال مىخواهيد برويد و مىخواهيد نرويد ما به شما ابلاغ كرديم. گلپايگانى اظهار نمود اين خواستن معلوم نيست براى چيست ولى چند احتمال دارد يكى اينكه ممكن است سخنرانى اخير ما را نشان شاه داده باشند و شاه اوقاتش تلخ شده باشد لذا مىخواهند بگويند اين كارها چيست كه شما در قم مىكنيد و احتمال دوم اين است كه شاه حرفهاى ما را شنيده و گفته
نمايش تصوير