حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٨٧ - درباره اظهارات آيتاله گلپايگانى
كند تا با شاه و دستگاه تماس بگيرد و مطالب را بگويد. سيدمهدى گفت دستگاه يا امام جمعه تهران را جهت مذاكره به قم اعزام دارد يا تيمسار يزدانپناه را.
گلپايگانى اظهار داشت غالبا اين واسطهها آدم خوبى نيستند و حرفهاى ما را به شاه نمىرسانند.
متعاقب اين جريانات مجدالدين مصباحى با محمدتقى فلسفى در تهران ملاقات و مطالب را به اطلاع وى رسانيده و به همين جهت فلسفى واعظ روز ٦/ ٨/ ٤٨ ضمن مذاكره خصوصى با گلپايگانى اظهار داشت مصباحى در تهران با وى ملاقات و در مورد سوءتفاهماتى كه در امور داخلى قم شده صحبت و مصباحى از فلسفى خواسته است ترتيبى بدهد تيمسار مقدم به قم برود تا گلپايگانى با ايشان مذاكره كند.
گلپايگانى گفت جريان به اين نحو نبوده بلكه موقعى كه مصباحى ناراحتى او (گلپايگانى) را مشاهده كرد نظر وى را در مورد ملاقات با فلسفى استعلام نموده تا شايد مشاراليه اقدامى بكند ليكن نامبرده اظهار داشته بعيد به نظر مىرسد دستگاه به حرف فلسفى ترتيب اثر بدهد ولى به هر حال چنانچه اقدامى به عمل آيد كه رفع سوءتفاهم بشود مانعى ندارد ولى نه به آن معنى كه هر چه دستگاه بگويد گلپايگانى اقدام كند.
فلسفى اظهار داشت هم اكنون تيمسار مقدم در مسافرت هستند ضمنا سركار سرهنگ نشاط[١] كه سرپرست كتابخانه اوقاف در قم است و قبلًا كارمند سازمان امنيت بوده و كارهاى روحانيون تهران به عهده او واگذار شده بود بعضا به مقالات او (فلسفى) مىرود و مدتى پيش كه با او تماس گرفته از وى درخواست نموده چنانچه شخص مورد اعتمادى را نزد آيتاله گلپايگانى بفرستند، ممكن است برخى از مسائل حل شود و سرهنگ نشاط امروز (٦/ ٨/ ٤٨) ضمن تماس تلفنى اظهار داشت پيام را به عرض تيمسار رياست ساواك رسانده تيمسار فرمودهاند آقاى على صافى
نمايش تصوير
[١] سرهنگ نشاط فرزند حسن در سال ١٢٨٣ در اصفهان به دنيا آمد. وى دوره دبستان را در اصفهان گذرانيد و سپس وارد دبيرستان شبانه روزى آمريكايى در تهران شد و تا كلاس دهم در آن كالج درس خواند. در سال ١٣٠٠ كارمند دژبانى ستاد ارتش بود و پس از مدتى به ژاندارمرى منتقل شد. وى در اواخر مهرماه ١٣٠٤ جذب آموزشگاه ستوانى ارتش گرديد. نشاط در ١٢ آذرماه ١٣٣٥ بازنشسته شد و از دهم بهمن ماه ٣٧ دوره آموزشى ورود به ساواك را طى كرد و وارد ساواك شد. ضامن و رابط وى براى ورود به ساواك، پاكروان بود كه در آن هنگام معاونت رئيس ساواك را بر عهده داشت. در سال ١٣٤٠ به دفتر روابط عمومى راه يافت و پس از انتقال به ساواك تهران در ٢٧/ ١١/ ٤٢ و سپرى كردن بخشى از دوران خدمت، به سال ١٣٤٤ به رياست دفتر روابط عمومى منصوب شد و در پى بركنارى بختيار، در همان سال از عضويت در ساواك استعفا كرد. او جهت درمان بيمارى سفرهايى به اسرائيل داشته است.