حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٠٤ - موضوع اظهارات گلپايگانى
از: ٢١ تاريخ: ٢٥/ ٦/ ٤٨
به: ٣١٦ شماره: ٢٩٣٨/ ٢١
موضوع: اظهارات گلپايگانى
روز شنبه ٢٢/ ٦/ ٤٨ ساعت ١٠ صبح گلپايگانى ضمن گفتگو با طلبه ناشناسى به عنوان درد دل كردن اظهار داشت ما شيخ علىاكبرى داريم مىگفت من رفتم به آباده شيراز پليس گفت اينجا چه كار مىكنى شيخ علىاكبر [ى] در جواب پليس مىگويد مگر آمدن به اين شهر ممنوع است پليس گفته نه براى طلاب ممنوع مىباشد. گلپايگانى افزود دولت تا اين حد روحانيت را در فشار قرار داده است طلبه ناشناس اظهار كرد دستگاه دو مرتبه شيخ نصرت را خواسته كه تا سه روز ديگر خود و يا وكيلش را معرفى كند و شيخ نصرت زياد ترسيده طلبه ناشناس از گلپايگانى خواست كه اقدامى براى شيخ نصرت بكند.
گلپايگانى در پاسخ اظهار داشت الآن وضع ما با دولت درست نيست چون بعد از آنكه حاج آقا روحاله را تبعيد كردند من براى حفظ حوزه در قم ماندم و تهران نرفتم بعد دولتيها طمع كردند و خيال كردند من با آنها موافق هستم و اهل سازش مىباشم و به خيال بودند از ما انتفاعى ببرند و بعد ديدند از ما آبى گرم نمىشود. گلپايگانى افزود اين دولت ايران از تمام دولتها بدتر است حتى دولتهاى كافر زيرا تمام ممالك لااقل رعايت شهرهاى مذهبى خود را مىكنند مثلًا دولت عراق با اينكه سنى است در اماكن مقدسه سينما نساخته و سينما در بغداد و ساير شهرستانها است ولى دولت ايران در شهر مذهبى قم مىخواهد سينما باز كند وى اضافه كرد كارهايى كه در اينجا مىكنند در هيچ يك از ممالك دنيا نكردهاند حتى كفار. گلپايگانى اضافه كرد اين دولت اصلًا تصميم گرفته دين را عوض كند
نمايش تصوير