حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٦٩ - موضوع گلپايگانى
چيست و افزود كه خوب است شنبه در مسجد اعظم بنشينيم و طلاب را تحريك كنيم و بگوئيم ما مىخواهيم از قم برويم و طلاب اصرار كنند و جلو ما را بگيرند و ما انكار كنيم و بگوئيم كه ما مىرويم بعد طلاب بروند در درس شريعتمدارى و اصرار كنند و شريعتمدارى را هم بياورند و بعد به همين طور نجفى را هم بياورند بعد بگويند بايد فرماندار بيايد اينجا و با آقايان صحبت كند و افزود كه قبلًا اين خبر را منتشر مىكنيم و مردم متوجه مىشوند و در مسجد اعظم اجتماع مىكنند خلاصه آنها مىترسند صافى جواب داد معلوم نيست اين كار صلاح باشد و بعد آهسته با يكديگر مشورت كردند و گلپايگانى گفت اقدام مىكنم و افزود كه نمىدانيم مادر شهبانو[١] با چه وضعى به قم مىآيد با حجاب يابى حجاب شهبانو كه آمد رعايت كرد و با حجاب آمد ولى معلوم نيست اين با چه وضعى مىآيد.
نظريه منبع: نظرى ندارد.
نظريه رهبر عمليات: مفاد گزارش فوق صحت دارد. ارم
نظريه امنيت داخلى: مفاد گزارش خبر صحيح و مورد تأييد است. گلپايگانى از اجراى برنامه چهارم آبان با شركت دختران در رژه شديدا مخالفت دارد و همين برنامه در سال قبل نيز اجرا شد و اقدامات و مخالفتهاى وى به نتيجه نرسيد اينك در نظر دارد به وسيله ايادى خود فرماندار قم را تهديد نمايد كه اگر جلوگيرى ننمايد دست به اقداماتى مىزند و هدفش ايجاد رعب و وحشت است گلپايگانى نيز به على صافى تفهيم كرده كه خود را به مركز معرفى ننمايد. و بىاعتنائى صافى به دستگاه در تزلزل موقعيت ساواك بىاثر نبوده و اصلح است اولًا نسبت به عدم اقامت صافى در قم تصميمات لازم اتخاذ و به نحوى به شريعتمدارى پيغام داده شود كه در تصميمات و برنامههاى گلپايگانى مداخلهاى نداشته باشد. روحانى
[١] فريده ديبا فرزند باقر امجدالسلطان در ٦ ارديبهشت ماه بدنيا آمد او همسر يك افسر جوان فارغالتحصيل در سن سير فرانسه بود كه در درجه سروانى به مرض سل درگذشت شوهر او اهل تبريز بود و فريده ديبا پس از فوت شوهرش ازدواج نكرد و با برادرش مهندس محمدعلى قطبى در رشت زندگى مىكرد و برادرش مهندس قطبى از او و تنها فرزندش يعنى فرح ديبا كه بعدها و پس از تحصيل در فرانسه به همسرى محمدرضا پهلوى برگزيده شد نگهدارى كرده و مخارج او و تحصيل دخترش را پرداخت مىنمود. فريده ديبا بعد از ازدواج دخترش با شاه به موقعيت اجتماعى بالايى در دربار دست يافت و قبل از پيروزى انقلاب اسلامى با خارج كردن مقادير زيادى ارز از كشور خارج شده و به اتفاق دختر و و نوههايش در آمريكا مقيم شده وى مادر فرح پهلوى فردى عادى بود و از تحصيلات وى اطلاع دقيقى در دسترس نمىباشد. وى از دربار دولت شاهنشاهى ماهانه مقررى دريافت مىنمود و سمتهايى منجمله، رياست شوراى عالى سازمان داوطلبان شيروخورشيد سرخ ايران، قائممقام بنگاه حمايت مادران و نوزادان، قائممقام جمعيت حمايت از آسيبديدگان سوختگى، قائممقام مركز طبى كودكان، قائممقام سازمان ملى انتقال خون و ... را عهدهدار بود كه البته اكثر اين عناوين به صورت افتخارى نصيب وى شده بود تا بتواند از خوان گسترده رژيم پهلوى بيش از پيش متنعم گردد. در سال ١٣٥٥ مبلغ هنگفتى حدود ١٣٥/ ٦٧٠/ ١٢٥ فرانك به عنوان صورتحساب تزئين آپارتمان خود در فرانسه دريافت داشته است. مشاراليها در مسافرتهاى خارج از كشور مبالغ قابل توجهى به عنوان كمك به جمعيتهاى به اصطلاح خيريه اهدا مىكرده كه كليه اين موارد را از دربار شاهنشاهى دريافت مىنموده تا با پول ملت براى خود وجهه و آبرو دست و پا كند. فريده ديبا در برگزارى و نظارت ميهمانىهاى دربار نقش مهمى داشته و اغلب موارد سوءاخلاقى دربار به ويژه شاه با هدايت او صورت مىگرفته، در اين خصوص مىتوان به مسئله ارتباط شاه با دختر ارتشبد حجازى اشاره نمود كه پس از رسوايى ارتشبد حجازى به طور جدى و مستقيم به فريده ديبا اعتراض و پرخاش مىكند.
- اسناد ساواك، پروندههاى انفرادى.