حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٥٧ - موضوع ملاقات گلپايگانى و حائرى
افزوده بالاخره شما فردا صحبت ميكنيد يا خير گلپايگانى اظهار داشت بله صحبت ميكنيم حائرى گفت شما فردا تند صحبت نكن و بدولت حمله نكن صلاح نيست گلپا [يگانى] گفت چشم من در حدود سينما صحبت ميكنم ولى من مأيوس هستم و فكر نميكنم ديگر گوش بحرف بدهند حائرى گفت بايد با دولت سازش كرد تندى كردن صلاح نيست.
گلپايگانى گفت تا اين مأمور[١] در قم هست نميگذارد. مرتب گزارش بد ميدهد به مركز حائرى گفت شنيدم شما به مهران تندى كرديد شما نبايد تندى بكنيد نبايد عصبانى بشويد خوب نيست گلپايگانى گفت آخر خودش باعث شد كه من عصبانى شوم و افزود از يك جهت خوب شد كه من با اينها قهر كردم زيرا اينها ميگويند بياييد مأمور ما بشويد هركس اينجا ميآمد سئوال ميكردند كه اين كى بود چكار داشت؟ بشما چه مگر فضول هستيد تو پول ميگيرى ما مأمور بشويم اين رئيس سازمان ميگفت شما ميتوانيد اين قالوقيلها را خاموش كنيد شيخ حسينعلى منتظرى ربانى شيرازى را ساكت كنيد چرا اينها را ساكت نميكنيد من گفتم بمن چه مگر اختيار آنها دست من است اصلًا معلوم نيست آنها با من خوب باشند ثانيا مگر من مأمور سازمان هستم و اضافه كرد كه من ديگر با اين قهر هستم و صلح نميكنم و هر وقت احتمال دهم كه بخواهد با من صلح كند ناراحت ميشوم و افزود فعلًا اين زخمى شده است و ميخواهد ما را بزند حائرى گفت خوب شما نگذاريد او زخمى شود تندى نكنيد نرم صحبت كنيد عصبانى نشويد گلپايگانى گفت زخمى شده ديگر فايده ندارد حائرى گفت خلاصه اگر وسيله پيدا شود كه مثل زمان آقاى بروجردى شود بهتر است گلپا [يگانى] اظهار داشت تا اين رئيس سازمان در قم هست نميشود زيرا كار را خراب ميكند حائرى گفت نه شما تندى ميكنيد او هر چه ميگويد شما گوش ندهيد ولى تندى
نمايش تصوير
[١] مقصود، مهران رييس ساواك قم مىباشد.