حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٣١ - موضوع گلپايگانى
سيدمهدى و برادران صافى مىباشند. ضمنا در صورت موافق به سيدمهدى يا صافيها ابلاغ شود فورا خود را به آن اداره كل معرفى و مذاكرات لازم با نامبردگان قبل از اجراى اين برنامه به عمل آيد. روحانى
رئيس ساواك: به نظر نمىرسد گلپايگانى بيش از يك يا دو روز از آمدن به درس خوددارى نمايد بعد از دو روز. مهران
گزارش عرضى تهيه شود.[١]
[١] گزارش ٣٠/ ٩/ ٤٨ اداره ٣١٦ ساواك حاكى است:« در ساعت ١٠٣٠ روز ٣٠/ ٩/ ٤٨ ساواك قم تلفنى اعلام مىدارد آيتاللّه شريعتمدارى و مرعشى نجفى به تبعيت از آيتاللّه گلپايگانى جلسات درس خود را تعطيل، لكن در نماز جماعت حضور يافتهاند و آيتاللّه گلپايگانى همچنان از حضور در جلسات درس و نماز خودددارى نموده است.». در ذيل گزارش فوق اداره كل ٣١٦ نظر داده است:« به نظر نمىرسد احضار نامبردگان مثمرثمر باشد و در شرايط موجود هرگونه اقدامى در قبال فعاليتهاى مضره گلپايگانى موجب بزرگ شدن و تحكيم موقعيت او خواهد شد. بديهى است مراقبتهاى لازم به عمل خواهد آمد تا چنانچه افرادى قصد چاپ و انتشار بيانيهاى كه قرار است گلپايگانى در جلسه درس قرائت كند داشته باشند نسبت به جلوگيرى از تصميمات آنان اقدامات لازم مبذول گردد.»