حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٦٠ - گزارش
از: ٣١٦ تاريخ: ٧/ ١٠/ ٤٨
گزارش
درباره: اظهارات آيتاله شريعتمدارى
محترما معروض ميدارد.
ساواك قم اعلام داشته طبق قرار قبلى روز ٢٩/ ٩/ ٤٨ رياست ساواك قم با آيتاله شريعتمدارى ملاقات و مذاكراتى صورت گرفته است.
نامبرده بالا ابتدا شمهاى از ناراحتيهاى خود را از اعمال آيتاله گلپايگانى بيان داشته و افزوده گلپايگانى خود را در عموم مسائل فاعل مطلق ميداند و انتظار دارد هر اقدامى كه عليه تصميمات دولت انجام ميدهد ساير روحانيون نيز از وى پيروى نمايند و روى همين اصل پس از گشايش سينما در قم بتنهائى جلسات درس و نماز جماعت را تعطيل كرده و توقع داشته كه مشاراليه (شريعتمدارى) نيز همين كار را انجام دهد و چون گلپايگانى مشاهده ميكند شريعتمدارى عكسالعملى در قبال افتتاح سينما نشان نداده افرادى را نزد وى فرستاده تا جلسات درس و نماز را تعطيل كند و چون نتيجهاى نگرفته شخصا بمنزل شيخ مرتضى حائرى رفته و از او خواسته است با مشاراليه (شريعتمدارى) مذاكره كند و براى يك روز هم كه شده در جلسات درس و نماز جماعت حاضر نشود با اين حال موافقت نكرده است.
آيتاله شريعتمدارى اضافه كرده بهترين راه تضعيف گلپايگانى جلوگيرى از كار نمايندگان وى در شهرستانها ميباشد كه همه ماهه مبالغ قابل توجهى از مردم اخذ و بعنوان ياد شده ارسال ميدارند.
شريعتمدارى در خاتمه ضمن اشاره باقدامات سازمان اوقاف دائر بر صرف هزينه گزاف و عدم حصول نتيجه پيشنهاد نموده بهتر است هر اقدامى كه از طرف سازمان اوقاف بعمل ميآيد با
نمايش تصوير