حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٨٠١ - موضوع سخنرانى آيتاله گلپايگانى
از: ٢١ تاريخ: ٦/ ٨/ ٤٩
به: ٣١٦ شماره: ٣٤١٣٩/ ٢١
موضوع: سخنرانى آيتاله گلپايگانى
پيرو: ٣٣٠٢/ ٢١- ٦/ ٨/ ٤٩
ساعت ٠٩٣٠ روز ٥/ ٨/ ٤٩ آيتاله گلپايگانى طبق معمول بمناسبت تعطيل شدن درسهاى حوزه بعلت فرارسيدن ماه مبارك رمضان در مسجد اعظم در پايان درس سخنرانى و اظهار داشت كه حوزه علميه قم با وجوديكه از تأسيس آن مدت ٥٠ سال بيشتر نميگذرد ترقى شايانى نموده در بدو تأسيس حوزه با مشكلاتى روبرو شد حوزه در وقتى تشكيل شد كه دشمنان خارج و داخل ميخواستند دين را از بين ببرند در عين حال روحانيت اينقدر مزاحم نداشت و مملكت ايران مثل حالا مورد حمله بيگانگان قرار نميگرفت. عدهاى از ممالك بزرگ صرفا ميگويند خدا نيست و باينهم قناعت نميكنند بلكه در فكر ريشهكن ساختن اساس خداپرستى هستند و به هيچ پيامبرى معتقد نيستند مانند دنياى كمونيست. و براى تحميل اعتقاد خود از هر امكانى استفاده ميكنند اينها با اهل خدا مخالفت دارند دسته ديگر با پيغمبر اسلام مخالفند مانند يهوديان و مسيحيان. همچنين خود مسلمين به دستههاى ديگر تقسيم شدهاند و تازه فرقه شيعه خودشان به دستجات مختلف قسمت شده. روى اين زمينه دشمن روحانيت در وضع فعلى زياد است بعلاوه وسايل براى از بين [بردن] اينها زياد شده كه قسمت اعظم آن از كفار و از مسلمانان غير متوجه است. اگر نظر امام زمان روى حوزه علميه نبود نميبايست اين حوزه منعقد باشد و روزبروز بهتر شود با اينكه ميديديم بزرگانى از دست ميرفتند و هيچكس معتقد نبود كه اين حوزه بتواند در قم بماند ولى دست غيبى بود بعد از حاج شيخ عبدالكريم همه خيال ميكردند كه حوزه از بين رفت ولى بهتر شد
نمايش تصوير