حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٢٢ - موضوع آيتاله گلپايگانى
از: ٢١ تاريخ: ٤/ ٦/ ٤٨
به: ٣١٦ شماره: ٢٤٨٤/ ٢١
موضوع: آيتاله گلپايگانى
ساعت ١١ صبح ٢/ ٦/ ٤٨ آيتاله گلپايگانى در اطاق خود با شاكرى و سيدمهدى پسرش و يك طلبه اصفهانى كه هويتش معلوم نشد اظهار كرد اسرائيل خودش خون خودش را مباح كرده است شاكرى اعلاميهاى را به آقا مىدهد و مىگويد شما اين را مهر كنيد گلپايگانى مىگويد اعلاميه مهر نمىخواهد امضا كافى است. طلبه اصفهانى گفت جريان چيست. گلپايگانى اظهار كرد ما درباره آتشسوزى مسجدالاقصى چيزى نوشتيم و داديم درب مدرسه فيضيه زدهاند و طلبهها جمع شدند به مطالعه آن و سازمانيها هم آمدند طلبه اصفهانى گفت سازمانيها مىترسند اين حرفها به خودشان برگردد گلپايگانى گفت ما در اين اعلاميه كلمه عمال اسرائيل را به كار برديم و نظر به اينكه در دنيا بلوا راه شده جريان آتشسوزى مسجدالاقصى سر و صداى عجيبى راه انداخته لذا سازمانيها هم با اين كار مخالف نيستند و بعيد است ممانعت كنند. گلپايگانى اضافه كرد عبدالناصر خيلى حماسه خوانده و افزود اين آتشسوزى به دست خود يهوديها شده ولى مىگويند يك جوان مسيحى اين كار را كرده است. سيدمهدى به طلبه اصفهانى گفت تا چهار بعد از ظهر اعلاميهها حاضر مىشود و ما قصد داريم در تمام شهرستانها توزيع كنيم و مقدار زيادى به شما مىدهيم كه در اصفهان توزيع كنيد.
نظريه منبع: اعلاميههاى گلپايگانى معمولًا در چاپخانه علميه زيرنظر فضلاله طباطبائى به چاپ مىرسد.
نظريه رهبر عمليات: مفاد گزارش صحت دارد اعلاميه تكثير شده و فعلًا در قم توزيع گرديده
نمايش تصوير