حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٢٣ - درباره پيش نويس اعلاميه عليه روحانيون
اين ادارهها داخل شود كافر شده و از دين اسلام خارج شدند [ناخوانا] به كارهاى دولتى وارد شويم هميشه مىگويند قناعت كنيد و با بيچارگى بسازيد و با گرسنگى صبر نمائيد اما خودشان با بهترين وسائل زندگى مىكنند. با بهترين و مجهزترين خوراك و پوشاك برخوردارند و قناعت فقط مال ما بيچارگان طلاب است- جناب آقاى مهدوى شما را به خدا قسم مىدهيم اين اظهارات ما را در جرائد كيهان و اطلاعات درج و در دستگاه تبليغاتى راديو و تلويزيون منعكس نمائيد كه به گوش همه ايرانى [ها] و به نظر همه خوانندگان روزنامه برسد و بدانند ما در چه شرايطى كه رقت بار است و با چه وضعى در استعمار اين علما دنيا پرستان و مادى طلب گرفتار و دچاريم و استدعا داريم ناله و زارى ما را به محضر مبارك بندگان اجل پدر تاجدار اعليحضرت شاهنشاه آريامهر معروض بداريد كه به فرياد و استغاثه ما رسيدگى فرمايد و اين نگارنده كه اصالتا از طرف خود و نيابت از طرف محصلين حوزه قم [ناخوانا] تقديم مىرسانم يك فرد گوينده معروف قم و پدرم هم يك فرد اهل علم و استاد ادبيات و در علم نحو طعنه به ادباء متقدمين مىزد بعد از فوت آقاى بروجردى به بدترين حالى از دنيا رفته است. خواهشمنديم مصادر ما در تهران به نالهها و استغاثه دلخراش ما ترتيب اثر داده فكرى به حال ما بنمايند.
تهران- مدرسه سپهسالار
به نظر جناب مستطاب حجهالاسلام والمسلمين آقاى آقا شيخ بهاءالدين مهدوى دامت بركاته رسيده، ملاحظه فرمائيد.
از طرف حوزه علميه قم
با تقديم شايستهترين احترامات فائقه از طرف حوزه مقدسه قم ...... واعظ