حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٢١ - درباره پيش نويس اعلاميه عليه روحانيون
[تاريخ:] ١٤ شهريورماه چهل و هشت
بسمه تعالى
به عرض جناب مستطاب حجهالاسلام آقاى مهدوى برساند
پس از تقديم عرض سلام خاطر آنجناب را مستحضر مىداريم- چون جنابعالى در تهران در مدرسه سپهسالار متصدى امور شرعيه و در امور عرفيه نيز سهمى به سزا داريد و از طرفى هم رابطه و معاشرت به اول شخص مملكت يعنى اعليحضرت شاهنشاه آريامهر كه خدايش او را از جميع بليات ارضى و سماوى محفوظ بدارد داريد و به سائر اولياء امور تماس و ملاقات داريد لذا ما محصلين علوم دينيه مدرسه فيضيه قم كه از اطراف و بلاد مختلفه ايران براى تحصيل و تهذيب اخلاق و نيز خدمتگزارى به دين مقدس اسلام و مملكت خود مىنمائيم ولى رؤسا و زعماى حوزه مقدسه كه آيات و حجج كه سمت سرپرستى ما را عهده دارند و عبارتند از آيهاله آقاى حاج سيد محمدرضا گلپايگانى و آيهاله آقاى حاج آقا سيد كاظم شريعتمدارى و آقاى حاج آقاسيد شهابالدين مرعشى نجفى كه مردم ديندار و خيّر ايران كه وجوده خود را از زكوة وخمس و سهم امام عليهالسلام و ساير وجوه از قبيل مظلمه و غيره كه به نام بيتالمال مسلمين به خدمت ايشان مىآورند كه مصرف ما طلاب بشود و به اين وسيله تحصيلات خود را ادامه بدهيم و متأسفانه اين آقايان نامبرده از بيتالمال مسلمين كه به دست ايشان مىرسد به مقدار خيلى خيلى جزئى كه شايد خود جنابعالى مستحضريد در وجه ما كارسازى و پرداخت مىنمايند مثلًا يك نفر طلبه فاضل چند سال خارج ديده و قريب الاجتهاد از همه آيات مبلغ دويست تومان به او نرسد اما از طرفى آقايان از بيتالمال مسلمين كه حقوق حقه و مسلم ما طلاب است و مؤمنين و متدينين ايران براى تأمين آسايش ما اين همه پولها را
نمايش تصوير