حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٩٨ - موضوع ملاقات گلپايگانى با شريعتمدارى
از: ٢١ تاريخ: ١٨/ ١١/ ٤٨
به: ٣١٦ شماره: ٤٧٣٧/ ٢١
موضوع: ملاقات گلپايگانى با شريعتمدارى
شب جمعه ١٧/ ١١/ ٤٨ آيتاله گلپايگانى بمنزل آيتاله شريعتمدارى رفته و مدت يكساعت با يكديگر گفتگو نمودند در اين ملاقات گلپايگانى اظهار داشت كه من مدتى است ميخواستم خدمت شما برسم ولى بعلت گرفتارى مقدور نگرديد آقاى شريعتمدارى در پاسخ اظهار داشت من برادر شما هستم و نبايد با هم اختلاف داشته باشيم مضافا هر تصميمى گرفته ميشود بهتر است با مشورت همه ماها و حتى شهرستانها باشد و اصولًا صلاح نيست تصميمى برعليه دولت گرفته شود چون موفق نخواهيم شد.
نظريه منبع- نظرى ندارد
نظريه رهبر عمليات- مفاد گزارش صحيح اصلح است كه اين ملاقاتها ادامه پيدا كند چون در اذهان عمومى شريعتمدارى وابسته بدولت معرفى گرديده نتيجه نزديكى گلپايگانى با شريعتمدارى توجه عموم را به دولتى بودن گلپايگانى و الهام گرفتن وى از شريعتمدارى جلب خواهد كرد. شراره
نظريه امنيت داخلى- بهمان اندازه كه نزديكى اين دو آيات رفع اتهام دولتى بودن از شريعتمدارى را ميكند ولى بهمان ميزان بلكه بيشتر خطر دارد زيرا عوامل آيات بيشتر توجه بروابط آنان دارند. واز سلك و سياست مقلد خود پيروى ميكنند رئيس ساواك- رفتن گلپايگانى بمنزل شريعتمدارى بعلت ناراحتيهايى است كه اخيرا براى وى پيش آمده از قبيل تعويض نمايندگان شرربار
مشاراليه از شهرستانها و بطور حتم تشخيص داده كه اين تحريكات از طرف شريعتمدارى صورت ميگيرد لذا اين ديدن را وسيله آشتى قرار داده بلكه از تحريك خوددارى نمايد- ليكن اختلافات اين دو نفر بيش از آن است كه بشود تصور آنرا نمود.
نمايش تصوير