حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٢٧ - موضوع گلپايگانى
مىگويند تمام تحريكات زير سر گلپايگانى است من خودم به عنوان اعتراض به سينما چند روز نماز نمىروم و درس را هم تعطيل مىكنم و آقايان هم هر چه وظيفه شرعى آنهاست عمل كنند.
گلپايگانى خطاب به حاضرين در جلسه اضافه كرد شما به طلاب حرفى نزنيد فردا طلاب بروند در مسجد بنشينند و در انتظار بمانند و بعد ببينند ما نرفتيم بالاخره سئوال مىكنند كه فلانى چرا امروز درس نيامد بعد معلوم مىشود كه ما به عنوان اعتراض درس را تعطيل كردهايم و همچنين نماز را، ممكن است علماء ديگر هم درس را تعطيل كنند.
گلپايگانى گفت من يقين دارم كه ديگر اين كار برنمىگردد و سينما بسته نمىشود ولى الآن در قم زوار زياد است لااقل مردم بدانند كه ما مخالف هستيم وى افزود دولتيها تهيه زياد ديدهاند كه اگر كسى حرفى بزند سركوبى كنند در موقع اصلاح اراضى عموم فهميدند كه علما مخالف هستند لطفاله صافى در پاسخ گفت ولى اگر ما حرف نزنيم فردا مىگويند با موافقت علما اين كار انجام شده و اضافه كرد اگر حرفى نزنيم ممكن است كار به جائى برسد كه بعضيها بيايند استجازه كنند كه ما فيلم خانه خدا را برويم يا خير در اين ميان على صافى گفت سازمان زنان در قم چيست اين ديگر چه مىخواهد بگويد گلپايگانى در دنباله اظهارات خود افزود كه خوبست خود طلاب و علماء بدون گفته ما نماز و درسها را تعطيل كنند تا دولت نگويد فقط گلپايگانى مخالف است و بداند همه مخالف هستند وى اضافه كرد از فردا ديگر نماز نمىروم و درس را هم تعطيل مىكنم زيرا از بس اوقات من تلخ است حواس ندارم و نمىتوانم درس بگويم.
على صافى گفت اوقاف يك عده طلبه فرستاده به مشهد براى طى دوره كه بعد به روستاها بروند گلپايگانى گفت سيدكاظم قزوينى نامهاى نوشته و گفته كه از مراكش براى من نامه دادهاند كه ما قرآن نداريم و ٢٥ هزار جلد قرآن بفرستيد مگر سيدكاظم آزاد شده؟ سيدمهدى گفت بله و اضافه كرد كه
نمايش تصوير