حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٤٨ - موضوع سخنرانى آيتاله گلپايگانى
عليها گريه بكنند كه چطورشده است كه مردم اينجا را اين طور كردهاند و با آن- نامفهوم- انتظار مىرود باز هم تأمل كنند تجديدنظر كنند ببينند صلاح نيست كه تمام شيعيان و تمام مسلمين دنيا كه در اين شهرى كه به منزله چهارسوق ايران است و الآن هم كه تمام دنيا رابطه دارند با همه آمد و شد از تمام شهرها در اينجا هست مسلمين ساير ممالك هم در قم مىآيند تأمل كنند ببينند صلاح نيست اين طور قلوب اينها را جريحهدار كنند يقين داشته باشند كه مسلمينى كه مىآيند اينجا وقتى اين مركز را مىبينند دعا به آنها نمىكنند خوشوقت نمىشوند كه بگويند عجب مملكت مترقى كه در محل عبادتگاهش اين گونه مراكز ايجاد كردند يقين داشته باشند اوقاتشان تلخ مىشود اين به منزله اين است كه مثلًا در حرم اميرالمؤمنين كسى اين را درست بكند قطعا تمام مردم دنيا حتى كفر وقتى مىآيند مىبينند مناسب نيست با اين شهر پس از آنها هم باز انتظار مىرود توقع داريم خواهش داريم تأمل كنند فكر كنند ببينند صلاح خودشان هست كه قلوب مسلمانان را به واسطه يك همچه مركز فسادى جريحهدار كنند و مجروح كنند. قلوبشان را اگر صلاح نيست بردارند به جائى هم ضرر نمىخورد. حالا بعد هم هزار كار مىكنند كه وقتى ديدند صلاح نيست تغيير بدهند هزار قانون جعل مىكنند وقتى ديدند صلاح نيست تغيير مىدهند اين مسئله شكست نيست.
براى آنها بلكه فتح است براى آنها كه وقتى مطلب صحيح را تأمل كردند و تعقل كردند مطابقش عمل كردند اين حاكى از اين است كه عاقل هستند حاكى از اين است كه خيرخواه هستند تأمل كنند باز هم خواهش مىكنيم ادامه ندهند اين مركز فساد را و برچينند مطلب ديگر اينكه به قمىها كه سفارش كردم كه در مركز فساد نرويد براى اين
نمايش تصوير