حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٠٨ - با شيخ احمد غروى
از: ٢١ تاريخ: ٢٦/ ٦/ ٤٨
به: ٣١٦ شماره: ٢٩١٤/ ٢١
موضوع: مشاجره لفظى شيخ غلامرضا زنجانى[١]
با شيخ احمد غروى
ساعت ١١ صبح روز ٢٢/ ٤/ ٤٨ در منزل آيتاله شريعتمدارى شيخ غلامرضا زنجانى به شيخ احمد غروى اعتراض نمود كه شما چرا حجرههاى طلاب آذربايجانى را از آنها گرفته و به طلبههاى فارس زبان مىدهيد غروى در جواب گفت به ما آقاى گلپايگانى دستور داده شيخ غلامرضا گفت مگر مدرسه فيضيه مال آقاى گلپايگانى است كه ايشان چنين دستورى دادهاند ما نمىخواهيم در اين زمان كه دولت پى بهانه مىگردد و سازمان امنيت مراقب است كه مدرسه را از دست روحانيون بگيرد اختلافاتى بروز كند و ملاحظه اين مسائل را مىكنيم وگرنه به طلاب آذربايجانى دستور مىدادم با كتك منازل خود را از فارسىها پس بگيرند در اين بين چند نفر از محصلين مشكينى كه حجرههاى آنها را گرفته بودند براى شكايت به منزل شريعتمدارى آمدند و فيض مشكينى به نمايندگى از طرف آنها در حضور جمع داد مىكند كه گلپايگانى چه حق دارد دستور بدهد منزل تركها را بدهند به فارسها مگر مدرسه فقط متعلق به فارسها است تمام دنيا را اين عمامه به سرها خراب كردند در اين وقت غروى از منزل خارج شده و شيخ غلامرضا زنجانى به طلاب مشكينى گفت حال صبر كنيد با آقاى شريعتمدارى صحبت كنم بعد به شما مىگويم كه چكار كنيد.
نظريه منبع: اختلاف ميان گلپايگانى و شريعتمدارى خيلى شديد شده.
نظريه رهبر عمليات: مفاد گزارش صحت دارد اكنون در مدرسه فيضيه دو دستگى و اختلاف شديدى بين تركها كه
نمايش تصوير
[١] شيخ غلامرضا زنجانى در سال ١٣٠٨ به دنيا آمده است و تحصيلات خود را در شهرهاى مقدس قم و نجف اشرف گذرانده است. اگر چه از روحانيان نزديك به آقاى شريعتمدارى شمرده شده، در زمان تبعيد حضرت امام به علت فعاليتهايى كه از خود نشان داده است، به عنوان روحانى طرفدار امام مطرح شده است. در همان زمان به آقاى شريعتمدارى و ديگر آيات عظام پيشنهاد مىكند كه درسهاى خود را به عنوان اعتراض تعطيل كنند ليكن مرحوم شريعتمدارى نه تنها اين پيشنهاد را نمىپذيرد، آيات ديگر را نيز از اين امر منصرف مىكند. شيخ غلامرضا زنجانى به عنوان نماينده آقاى شريعتمدارى براى رسيدگى به امور دريافت وجوهات شرعى شيعيان تركيه به اين كشور سفر مىكرده است. مرحوم زنجانى يك بار از بيمارى سختى كه احتمال خطر كورى براى وى داشت مىرهد ولى در شهريور سال ١٣٥١ پيمانه عمرش به علت بروز سكته قلبى پر مىشود و سرانجام در بيمارستان مهر تهران از دنيا مىرود.( پرونده شخصى غلامرضا زنجانى)