حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٧٥ - موضوع اظهارات سيد مهدى گلپايگانى
رونوشت گزارش خبر شماره ٤٠٨٣/ ٢١- ١٠/ ١٠/ ٤٧ منبع آب نما
موضوع: اظهارات سيد مهدى گلپايگانى
ساعت ١٩ روز فوق آقايان شيخ تقى نحوى- على رضائى- حسين رشيدزاده- شيخ مهدى باستانى- سيد احمد حسينى چاوشى و محمد آسودگان در منزل آيتاله گلپايگانى حضور داشتند ابتدا سيد مهدى گلپايگانى گفت آيتاله سيدمهدى يثربى مقيم كاشان برنامه آموزشى طلاب تكيه توليت را كه وسيله آيتاله گلپايگانى به مرحله عمل درآمده جهت اجرا در حوزه كاشان خواستار شده است وى به اتفاق احمد حسينى چاوشى مينوت برنامه را تهيه و قصد دارد در اولين فرصت به كاشان بفرستد سيدمهدى سپس درباره بىحجابى دختران دانشآموز كه اخيرا از دبيرستان پروين اعتصامى شروع شده بود اظهار داشت امروز درباره دوشيزه اميرفضليان دختر دكتر اميرفضليان طبيب راهآهن كه چند روز است بىحجاب به مدرسه مىرود با عربشاهى مسئول راهآهن مذاكره و به او گفتم قبل از اينكه اقدامى درباره تعويض اين دكتر بكنيم بگوئيد از بىحجاب رفتن دخترش به مدرسه جلوگيرى كند حتى اين موضوع را به آقاى صدر رئيس راهآهن نيز گوشزد كردهام در اين موقع آقاى فخر شيرازى پيشنماز مسجد كمپ راهآهن به اطاق وارد و سيدمهدى به او گفت ما اقدامات لازم را كردهايم و دستور دادهايم دخترانى را كه بىحجاب به مدرسه مىروند ناراحت كرده و نفت و دوده به صورتشان بمالند و شما از هيچ قدرتى ترس نداشته باشيد گرچه تمام اين كارها زير سر منطقى بىناموس است (رئيس آموزش و پرورش قم) زيرا وى در چند روز اخير قاپ شريعتمدارى را ربوده و به چند ملاقات نظر وى را جلب و شريعتمدارى تلفنى به احمد بهادرى[١] سناتور سفارش لازم را درباره وى به عمل آورده است اما
نمايش تصوير
[١] احمد بهادرى فرزند حسين بهادرى( صمصامالملك كه از نزديكان دربار محمدعلى شاه قاجار بود و در سال ١٣٢٤ فوت كرد) در سال ١٢٩٥-- شمسى در قريه نهراب شهرستان سراب به دنيا آمد. تحصيلات خود را در دبستان تمدن و رشديه تبريز و دبيرستان رشديه و ثروت و دارالمعلمين به پايان رسانيد. و در سال ١٣١٢ شمسى ازدواج كرد. او در دورههاى ١٥، ١٦، ١٧، ١٨، ١٩، ٢٠ مجلس شوراى ملى يعنى از ٢٠ بهمن ١٣٢٥ تا ١٣٤٠ نماينده مردم گرمرود، ميانه، سراب و تبريز بود و در دورههاى ٤، ٥، ٦، ٧ مجلس سنا يعنى از ١٤ مهر ١٣٤٢ تا ١٧ شهريور ١٣٥٤ نماينده انتخابى استان تبريز بود. وى از دوستان نزديك سپهبد ورهرام و على منصور پدر حسنعلى منصور بود. سناتور بهادرى از طرفداران انقلاب سفيد بود و در پيامى راجع به آن چنين مىگويد:
« پيروى از منويات اعليحضرت همايونى در تحقيق پيوستن انقلاب كه آغاز نمودهايم و در نوع خود در تاريخ بىنظير بوده و از ابداعات مخصوص شخص خود اعليحضرت همايونى مىباشد.» ر. ك: چهرههاى آشنا، سازمان چاپ و انتشارات كيهان، صفحه ١٠٩ و اسامى نمايندگان مجلس شوراى ملى و نمايندگان مجلس سنا، چايخانه مجلس شوراى ملى
به استناد پرونده وى در بايگانى ساواك وى از خانوادههاى معروف آذربايجان و از بستگان سرهنگ محمدعلى بهادرى و دكتر پاشاخان بهادرى رئيس دفتر فرح ديبا بود. نامبرده در سال ١٣٣٣ مدت يك سال رئيس آبيارى تبريز و مدت ٣ سال جزء هيئت مديره آبيارى شهرستان تبريز بوده است. وى در سال ١٣٤٢ پس از ورود به مجلس سنا در احزاب مليون، مردم و رستاخيز عضو بوده و نقش فعالى داشت كه به دريافت نشان همايونى نائل مىگردد او را وفادار به سلطنت پهلوى و از مبارزهكنندگان با حكومت دكتر مصدق به شمار آوردهاند. نامبرده در دوران سناتورى ثروت زيادى به دست آورده بود و بنابر گزارش ساواك موجودى ايشان در سال ١٣٥٠ بالغ بر دويست ميليون ريال بوده و تمام اموال و دارايى با سوءاستفاده از مقام و موقعيت به دست آمده بود و جالب اينكه در كتاب چهرههاى آشنا« رمز توفيق خود را در درستى، رفاقت و امانت مىداند»!