حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٣٦ - موضوع گلپايگانى
جائى پول نمىگرفت سپس گلپايگانى از يثربى سئوال كرد وضع سامراء چطور است يثربى جواب داد اتفاقا خيلى خوب است يك عالمى دارد از دولت خواهش كرد و بعد چند نفر را هم گرفته بودند آزاد كردند.
گلپايگانى گفت هر چه انسان به اين دولتيها كارى نداشته باشد بهتر است زيرا آنها اغراض فاسدهاى دارند كه اگر كسى حرف به آنها بزند ناراحت مىشوند و مرامى دارند كه اشخاص با نفوذ را از بين مىبرند و يا ساكتشان مىكنند يثربى گفت آقاى حكيم اول براى نجات بعضى افراد كه گرفته بودند به كاظمين آمد و در آنجا بود كه زياد شروع به توهين و تهمت به آقاى حكيم شد. راديو بغداد مىگفت به مهدى پسر آيتاله حكيم احترام نكنيد. البته علماء به آقاى حكيم تلگراف مىكردند و احوالپرسى مىنمودند.
گلپايگانى پرسيد اين سيد كاظم را كه گرفتند ايرانى بود يا نه. يثربى جواب داد از قرار معلوم ايرانى نيست.
گلپايگانى اظهار داشت نوشته بودند كه اموال سيدكاظم را مصادره كردهاند يثربى گفت در بغداد خبرى از مصادره اموال نبود. گلپايگانى گفت پس معلوم مىشود كه روزنامههاى ايران نوشتهاند سپس پرسيد حالا نظر آقاى حكيم چيست؟ يثربى جواب داد البته آنها با شدت عمل موافق نيستند ولى تلگراف بد نيست.
گلپايگانى گفت همين كه اظهار عنايتى بشود كافى است و ما هم كه اظهار عنايت كرده و احوالپرسى نمودهايم. يثربى گفت اين تلگرافها رد نمىشوند ولى راديو ايران متن آنها را مىخواند. گلپايگانى اظهار داشت همه
نمايش تصوير