حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٤٢ - موضوع سخنرانى آيتاله گلپايگانى
از: ٢١ تاريخ: ٣/ ١٠/ ٤٨
به: ٣١٦ شماره: ٤٠٠٥/ ٢١
موضوع: سخنرانى آيتاله گلپايگانى
بسماللّه الرحمن الرحيم- بعد از صلواة و مقدمه- علت حاضر نشدن به درس و نماز از جهت اين بود كه متأثر بودم و ناراحت بودم به طورى كه حال درس گفتن نداشتم امروز هم حالم خوب نيست نظر داشتم به عنوان شخص خودم اظهار تأثر و تنفر از اين پيشآمدها بنمايم چون انتظار نمىرفت كه با مشهد مقدس قم اينگونه معامله بشود چنانچه اين مطلب مدتها [نامفهوم] بود و منهم به هر نحوى كه ممكن بود اقدام كردم به لسان نصيحت به لسان خيرخواهى تذكراتى مىدادم و به [نامفهوم] و خوب به يك نحوى تأخير مىافتاد بعضى اوقات هم طورى مىشد كه انسان اميدوار مىشد كه شايد به طور كلى از اينگونه مطالب نسبت به قم صرفنظر شود ولى از چندى قبل شايد يكى دو سال است كه مأمورينى در قم پيدا شدهاند كه اينها يا اشتباها يا اشتباه دارند يا اشتباهكارى دارند و غالبا مطالبى كه در قم واقع مىشود نوعا برخلاف مصلحت مملكت و برخلاف مصلحت ملت واقع مىشود و متأسفانه كسى هم نيست كه در مقام بررسى برآيد كه ببيند منشأ اين مطالب چيست كه غالبا كارهايى واقع مىشود كه صلاح خود مملكت هم نيست از اين جهت بنده روايتى كه از پيغمبر اكرم وارد شده است همه آقايان مىدانيد كه مىفرمايد. جملات عربى.
چون كه اين مركز فساد را كه در قم افتتاح كردند مُعنون كردهاند به يك عنوان مكان مقدسى و به عنوان اينكه به تأييد خداوند سبحان محلى در قم از شده است كه مركز و مكان تربيت و تهذيب اخلاق و رشد فكرى مملكت است و اين معنى ممكن است اسباب اشتباه كارى بشود و بعضى مردم گول بخورند خيال بكنند كه راستى اين مركز تربيت اخلاق است و
نمايش تصوير