حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٠٥ - موضوع اظهارات گلپايگانى
شماره: ٣٤٤٨/ ٢١ تاريخ: ١٥/ ٨/ ٤٨
موضوع: اظهارات گلپايگانى
روز ١١/ ٨/ ٤٨ گلپايگانى ضمن صحبت به اطرافيان خود اظهار داشت كه من به وظيفه خودم در مورد سينما عمل كردم ولى چون تنها بودم كارى از پيش نبردم دستگاه شريعتمدارى با تمام قوا با منظور من مبارزه مىكند تا آنجا كه شنيدهام گفتهاند مانعى ندارد سينما همه جا هست عليهذا ما به جز سكوت هيچ كارى نمىتوانيم بكنيم و آقايان اهل منبر بايد به مردم بگويند كه به سينما نروند سيدمهدى گفت فايده ندارد تركها اگر لباس را عوض بكنند به سينما مىروند و خالى نمىماند (اشاره به طلاب ترك اطرافيان شريعتمدارى) گلپايگانى گفت بلى مىدانم فايده ندارد بگذار مردم لااقل نگويند آقايان علماء و حوزه علميه سينما را حرام نمىدانند.
نظريه منبع: نظرى ندارد.
نظريه رهبر عمليات: مفاد گزارش صحت دارد گلپايگانى كه در امر جلوگيرى از افتتاح سينما با شكست مواجه شده براى موجه جلوه دادن خود و منكوب كردن شريعتمدارى اكثرا در جلسات خود نزد اشخاص مبادرت به گفتن چنين جملاتى مىكند كه منظورش هم تحريك عليه سينما و هم شريعتمدارى است. ارم
نظريه امنيت داخلى: مفاد گزارش صحيح است نظريه رهبر عمليات مورد تأييد و اصلاح است گلپايگانى را در مسائل مختلف بازى داد. روحانى
رئيس ساواك: مخالفت گلپايگانى با شريعتمدارى چشم گير شده است. مهران
آقاى اوانى- آقاى ابراهيمى ضمن درج در گزارش روزانه بهرهبردارى شود ٢٤/ ٨ در بولتن درج شد ٢٨/ ٨
در گزارش روزانه درج شد- اوانى در پرونده سيد محمدرضا گلپايگانى بايگانى شود- اوانى ٢٦/ ٨
نمايش تصوير