حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٥٩ - موضوع اظهارات آيتاله گلپايگانى
از: ٢١ تاريخ: ٢٧/ ٣/ ٤٨
به: ٣١٦ شماره: ١٥٥٦/ ٢١
موضوع: اظهارات آيتاله گلپايگانى
صبح روز ٢٥/ ٣/ ٤٨ يكى از وعاظ قم در منزل آيتاله گلپايگانى با وى ملاقات نمود وى پس از مقدمهاى از گلپايگانى سئوال كرد شما چرا مثل ساير مراجع نسبت به ظلم و ستم حكومت عراق نسبت به ايرانيان مقيم آن كشور اعتراض نكرديد وى پاسخ داد من مكرر از دولت خواهش كردم كه از ايجاد سينما در قم جلوگيرى كند و دختران را به خدمت سپاهيگرى اعزام ننمايند لكن به اين تقاضاى من توجه نكردند به همين منظور من هم مطلبى در مورد حكومت عراق ننوشتم و از طرفى فكر كردم چنانچه در اين باره اقدام كنم شايد براى آقاى حكيم و ساير علماى آنجا بد باشد و حكومت عراق با كمال بىشرمى نسبت به ايشان اهانت كنند. آقاى گلپايگانى سپس ضمن بحث درباره دارالتبليغ اسلامى قم و ابراز ناراحتى از آن اظهار داشت در مراسم گشايش كتابخانه دارالتبليغ صدربلاغى واعظ در سخنان خود خلاف و دروغ فراوان بيان كرده و يادآور شده كه حوزه علميه قم قبل از تأسيس دارالتبليغ معروفيت نداشت گلپايگانى افزود به نظر من همين دارالتبليغ حوزه قم را خراب كرد تاكنون اين مؤسسه كدام نويسنده و گوينده را به اسلام تحويل داده است به آقاى بلاغى هر كس پول زياد بپردازد به ميل او حرف مىزند و همين بلاغى در زمان آقاى بروجردى در آلمان بود وى در خاتمه اعلام نمود اگر براى اسلام بد نبود بعد از درس مطالب زيادى درباره دارالتبليغ بيان مىكردم لكن صلاح اسلام نيست ضمنا از اينكه آقاى حائرى آقازاده مرحوم حاج عبدالكريم در مراسم گشايش كتابخانه دارالتبليغ شركت نموده بود اظهار ناراحتى شديد مىنمود. آقاى گلپايگانى در اين موقع جهت تدريس از منزل
نمايش تصوير