حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٩١ - موضوع ساعت وصول ١٣٢٥ ساعت كشف ١٨٥٠ كاشف ٥٠٠
از: قم تاريخ: ١٨/ ١٠/ ٤٧
به: كل سوم ٣١٦ شماره: ٤٠٦٤/ ٢١
موضوع: ساعت وصول ١٣٢٥ ساعت كشف ١٨٥٠ كاشف ٥٠٠
عطف/ پيرو ٤٠٦٣/ ٢١- ١٧/ ١٠/ ٤٧
روز ١٧/ ١٠/ ٤٧ آقاى اميرمتقى ضمن مكالمه تلفنى با سيد مهدى گلپايگانى اظهار داشت درباره وضع متقاضيان گذرنامه حج با آقاى استاندار مذاكره و اقدامات لازم جهت بهبود وضع آنان به عمل آمد و راجع به تمديد وقت نيز با آقاى نخستوزير و تيمسار سپهبد نصيرى[١] ملاقات و ايشان قول مساعد دادند و نتيجه قطعى را فردا به شما اطلاع مىدهم.
از طرف مهران. سعيدى
رونوشت به بخشهاى ٣٢١ و ٣٢٦ ارسال
ويك نسخه به پرونده سيدمهدى گلپايگانى ضميمه شد
بايگانى شود
آقاى اوانى
با توجه به سابقه در بولتن درج شود ١٩/ ١٠
در بولتن درج شد ١٩/ ١٠
نمايش تصوير
[١] نعمتاللّه نصيرى فرزند عبدالملك، متولد سمنان و فارغالتحصيل دانشكده افسرى بود او مدتى فرماندهى گردان هنگ ١٨ لشگر كرمان و فرماندهى گردان مستقل سيرجان را به عهده داشت سپس به فرماندهى هنگ يكم از لشگر گارد و فرماندهى گارد سلطنتى منصوب شد. در ١٣ مهر ماه ١٣٥٠ مقارن با جشنهاى ٢٥٠٠ ساله به درجه ارتشبدى ارتقاء پيدا كرد و در شهريور ماه ١٣٥٧ پس از برقرارى حكومت نظامى در تهران كه موج افشاگرىها عليه دستگاه جهنمى ساواك بالا گرفت، نصيرى را كه در آن زمان سفير پاكستان و ساكن آن كشور بود به تهران احضار و( با بازداشتى عوامفريبانه) روانه زندان كردند ارتشبد نصيرى از عوامل مؤثر كودتاى آمريكايىها در ٢٨ مرداد ١٣٣٢ بود و مدتى پس از سقوط دولت مصدق، به عنوان معاون نخستوزير و رئيس سازمان اطلاعات و امنيت كشور منصوب شد.
نصيرى به خاطر دخالت مستقيم و غيرمستقيم در ارعاب و تعقيب و شكنجه و قتل آزاديخواهان، مورد نفرت همه طبقات جامعه بود آجودان مخصوص شاه، همچنين با سوءاستفاده از قدرت عظيم و شيطانى خود ثروتى افسانهاى به هم زده بود.
تا پيروزى انقلاب شكوهمند اسلامى، در دادگاه انقلاب محاكمه و به اتهام مفسدفىالارض و محارب با خدا به اعدام محكوم گرديد حكم اعدام او در ساعت ٤٠/ ٢٣ روز بيست و ششم بهمن ١٣٥٧ به مرحله اجرا در آمد.