حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٥٤ - درباره سخنرانى آيتالله گلپايگانى در مورد گشايش سينما
از: ٣١٦ [تاريخ:] ٤/ ١٠/ ٤٨
درباره: سخنرانى آيتاللّه گلپايگانى در مورد گشايش سينما
محترما معروض ميدارد:
ساواك قم اعلام داشته نامبرده بالا روز ٣/ ١٠/ ٤٨ بمناسبت گشايش سينما در قم مبادرت بسخنرانى نموده و اظهار داشته تعطيل جلسات درس و نماز جماعت بعلت تأثر و اندوهى بوده كه از افتتاح سينما بمن دست داده و در نظر داشتم شخصا بدينوسيله اظهار تنفر كنم. مدتها بهر نحوى كه ممكن بود تذكرات لازم داده شد تا از تأسيس سينما خوددارى نمايند ولى قريب دو سال است مأمورينى بقم اعزام شدهاند كه در اثر اشتباهكارى وقايعى در اين شهرستان رخ ميدهد كه برخلاف مصلحت كشور و ملت است. در قم مركز فسادى افتتاح كردهاند و گفتهاند اين مركز محل تربيت و تهذيب اخلاق جوانان است. در حاليكه اينطور نيست و نتيجه اين مراكز ترويج آدمكشى، دزدى، فحشاء و اعمال منافى عفت است. منظور من انجام وظيفه است و بهمين جهت از هيچيك از روحانيون درخواست نكردم كه با من همكارى كنند ليكن برخى از آنان بواسطه علاقهمندى شخصى جلسات درس و نماز جماعت را تعطيل كردند و بعضى نيز كه ملاحظاتى داشتند و صلاح نميدانستند بدرس و نماز خود ادامه دادند و هيچ اعتراضى بر آنها نيست و از طلاب خواهش ميكنم بكسى اعتراض نكنند.
گلپايگانى افزوده موقعى كه بمقامات مسئول تذكر ميداديم از احداث مركز فساد (سينما) در قم صرفنظر كنند دو جواب بما ميدادند. اول آنكه شهر قم محترمتر از شهر مشهد نيست. اين گفته مقامات مثل اينستكه قاتلان امام حسين بگويند ما حضرت على را كشتيم و حسين كه از حضرت على محترمتر نيست پس او را ميكشيم.
نمايش تصوير