حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٣٦ - موضوع آيتاله گلپايگانى
الآن تلفن ما هم كنترل و سانسور است البته قبلًا هم سانسور بوده ولى فعلًا بيشتر شده است. گلپايگانى در خاتمه به شخص ناشناس گفت فعلًا ما دو ناراحتى داريم يكى ناراحتى داخلى و آن اين است كه طلاب يك دسته مىروند اوقاف و يك دسته مىروند به دانشگاه و ما راضى نيستيم و دولت بيشتر از سابق بر اوضاع مسلط شده.
گلپايگانى به اين شخص سفارش كرد اگر كسى خواست چيزى وقف كند بگو وقف بيمارستان ما بكند چون اين بيمارستان خرج زياد دارد شخص ناشناس گفت اگر چيزى وقف شود ممكن است دولت بگيرد گلپايگانى گفت به موقوفات بيمارستان كارى ندارند اين شخص خداحافظى كرد و رفت و بعد محدثزاده كه عازم تهران بود با آقا ملاقات و مقدارى پول به وى داد سپس صادقى واعظ كه عازم مشهد بود آمد و به ايشان هم مقدارى پول داد و رفت.
نظريه منبع: نظرى ندارد.
نظريه رهبر عمليات: مفاد گزارش صحت دارد. ارم
نظريه امنيت داخلى: مفاد گزارش صحيح است گلپايگانى فعلًا سياست سكوت را در پيش گرفته زيرا از اعمال گذشته خود نتيجه مطلوبى نگرفته است هدف گلپايگانى از چنين اظهاراتى بهرهبردارى به نفع خود مىباشد. روحانى
آقاى اوانى
خلاصهاى تهيه تا به عرض برسد ضمنا بهرهبردارى شود ١٤/ ٧
نمايش تصوير